Forkert oplysning om Byvision Ringbyen
Rapporten nævner ingen steder, at alle parter i projektet "Byvision Ringbanen" forudsætter at
en letbane er fundamentet for dette projekt.
Det drejer sig om 10 kommuner, Realdania, By- og landskabsstyrelsen og Region Hovedstaden, der alle
anbefaler en letbaneløsning.
For lidt beregnet vognkapacitet for letbanen
Det vil være naturligt, at anskaffe vogne med en kapacitet på ca. 300 passagerer på
denne strækning, i stedet for de i rapporten beregnede 210 passagerer. Det vil også påvirke
driftsudgifterne positivt for letbanen i forhold til rapporten. Der er heller ikke taget højde for de
erfaringer, man har fra tilsvarende udenlandske letbaneanlæg.
Letbanevogn på T1 i Paris omegn
Foto: Wikipedia
Passagerstigning på 100% i løbet af 16 år
I metroernes by Paris åbnedes for 16 år siden i byens forstæder den første letbane,
der forbinder tunnelbaner og regionaltogslinier, på samme måde som en letbane langs Ring 3 vil
kunne forbinde regionaltogs- og S-togslinier på tværs.
Tre måneder efter indvielsen benyttede 52.000 passagerer linjen dagligt. I dag 16 år efter
transporteres der over 100.000 passagerer om dagen
Driftsudgifter
Afskrivning af materiellet er ikke beskrevet specifikt, men man må gå ud fra, at der er taget
hensyn til, at letbanevognene har en kapacitet på 3 gange en BRT-bus og at en letbanevogn har en
afskrivningsperiode på 30-35 år, mens en bus har en afskrivningsperiode på ca. 10 år.
Det betyder, at der skal anskaffes ca. 10 busser til erstatning for én letbanevogn.
Danske rådgivere med letbaneerfaringer
Danske rådgivere har i Bergen, Århus og Odense deltaget i hhv. sporprojektering, VVM-analyser og
skitseprojektering, mens danske arkitekter har sat deres fingeraftryk på arkitektur og design.
Danske virksomheder har således allerede fået ekspertise på letbaneområdet ved
planlægning og bygning af letbaner.
Den nye letbane i Bergen er bakket op af staten, kommunen og det lokale trafikselskab.
Men situationen for letbanen langs Ring 3 er, at trafikselskabet Movia foreslår at anlægge en
højklasset busforbindelse i stedet for en letbane, selvom der på strækningen både
kører almindelige busser og de mere højklassede S-busser.
/Morten Engelbrecht
Relaterede nyheder:
|