Afrapportering ventes med spænding
Så er det tæt på at Infrastrukturkommissionen skal afrapportere deres
arbejde med en kommissionsrapport. Den skal efter planen komme her i oktober måned.
Det er ikke uden betydning hvad der kommer til at stå i rapporten, der skal danne
grundlag for de næste 20-30 års investeringer i infrastruktur.
Det drejer sig dog kun om vej-, skibs- og kollektivtrafik, idet ledningsnet ikke er
med i kommissoriet. Desuden har Transportministeriet dikteret at roadpricing og bompenge
heller ikke skal bearbejdes som trafikale virkemidler.(?)
På Infrastrukturkommissionens midtvejskonference d. 22.08.07 fik man desuden indtryk af
at miljøforhold, for eksempel CO2-udledning, ikke bliver betragtet som et centralt emne,
og cykel- og fodgængerforhold blev slet ikke nævnt.
Det præsenterede materiale var faktisk så tyndt, at man dårligt
kan forudsige noget om det endnelige resultat. Dette forhold blev da også fremhævet flere gange,
især under spørgerunden hvor panelet kun ønskede generelle spørgsmål.
Alligevel kom der flest konkrete spørgsmål.
Til oversigt -
Til top
Letbaner.DK på midtvejskonference
Letbaner.dk spurgte generelt og fik (naturligvis) ingen konkrete svar.
Dog udtrykte kommissions-formanden at "letbaner har fået en vis opmærksomhed".
Formanden takkede for bidraget fra Letbaner.DK,
Trafikplan København med bemærkningen:
"Det var faktisk meget skæg og spændende læsning".
Vi må håbe at kommissionen ikke synes at det bare er "skægt", at cirka 100 byer
i Europa og USA med succes har åbnet nye letbanesystemer på kun 20 år.
Til oversigt -
Til top
Alt for lidt miljø og kollektiv trafik
Nyhedsavisen skrev d. 21.09.07 at "Miljøminister Connie Hedegaard (K) går nu
i offensiven mod den såkaldte infrastrukturkommission, som rege-ringen selv har nedsat.
Kommissionen har for lidt fokus på miljø og klima, mener hun. »Det er et problem,
hvis vi får et stykke arbejde, der kun handler om motorveje og asfalt-kilometer,« siger
Connie Hedegaard."
"Men ifølge miljøministeren er et større fokus på eksem-pelvis
den kollektive trafik så vigtig, at kommissionen om nødvendigt må overskride
deadline for også at komme med mere omfattende forslag på det område.
»Jeg mener, det er vanvittig vigtigt, at kommissionen også kommer med bud på,
hvordan vi skal håndtere fremtidens kollektive transport. Også set i lyset
af klimaforandringerne,« siger hun."
Til oversigt -
Til top
Både offentlig og privat investering nødvendig
I Børsen skrev Kim Graugaard, Dansk Industri, og Ole Krog, HTS d. 24.09.07
om de omfattende investeringsbehov:
"Det er nødvendigt, at der ved siden af større statslige investeringer
åbnes for privat kapital til udbygning og vedligeholdelse af infrastrukturen.
Det er et effektivt instrument til at tilvejebringe øgede midler til etablering
af nye infrastrukturprojekter og bidrage til en hurtigere udvikling af infrastrukturen,
så den passer til fremtidens transportbehov.
Sker det ikke, vil trængsel og manglende kapacitet på infrastrukturen
føre det danske samfund ud i en velfærdsmæssig blindgyde."
Denne udtalelse kom Kim Graugaard (medlem af Infra-strukturkommissionen) også
med på midtvejskonferencen, men måtte gøre det for egen regning og
risiko, da kommissionen officielt ikke har den holdning.
Til oversigt -
Til top
Kommissionen arbejder
På midtvejskonferencen d. 22.08.07 gav kommissionen et første indblik i
deres arbejde med at anbefale fremtidens trafikprojekter. Letbaner.DK var inviteret
sammen med de organisationer, der havde leveret bidrag til arbejdet.
Midtvejskonferencen gav et interessant indtryk af en fordybelse i jernbanernes og især
vejtrafikkens flaskehalse, - men helhedsindtrykket var meget diffust.
Men Intet var endnu besluttet, så tilhørerne
måtte nøjes med en gennemgang af de foreløbigt generelle
problematikker som kommissionen bearbejdede.
Til oversigt -
Til top
Hvad kan vi vente?
Der blev lagt vægt på at der ikke kun skal etableres nye anlæg, men
at den eksisterende infrastruktur nødvendigvis skal binges op til 'normal'
vedligeholdelsesstandard. Her pegede man især på jernbanens spor og signalsystem,
samt opgradering af de pressede vejforbindelser.
Kommissionen tog dog afstand til de helt store anlægsprojekter som f.eks. Kattegatbroen.
Der vil sandsynligvis blive peget på flere mindre projekter frem for
få store dyre anlæg.
Dette skal dog ikke tages som udtryk for at vi skal forvente letbaner anbefalet i det omfang,
som Letbaner.DK mener er nødvendigt for at rette op på trafikproblematikken.
Kommissionen støtter dog Trafikstyrelsens forslag om letbaner i visse
større byer i Danmark, nemlig i Aalborg, Århus og Odense.
Til oversigt -
Til top
Hvad så med København?
København tilgodeses måske kun med letbane langs den ukendte Ring 2˝,
samt mere metro og en masse vejprojekter.
Det er også sandsynligt at en langsgående havnetunnel i Københavns
havn vil blive anbefalet, på trods af at den ikke aflaster indfaldsvejene,
nærmere tvært imod. Tunnelprojektet har desuden en særdeles
negativ miljøpåvirkning og en høj pris.
For hovedstaden kom Kim Graugaards to-siders indlæg nok nærmest
kommissionens anbefalinger, hvoraf den ene side havde følgende overskrifter:
|