Gaarden Zentrum i Kiel med fremtidig letbane
Foto: © Stadt Kiel / Rambøll Studio Dreiseitl
Kiel får sporvogne igen
20.03.23
Artikel fra Urban Transport Magazine af Jan Niemeyer, Tram für Kiel.
I årevis har ideer og koncepter til at genindføre sporvognen i Kiel, hovedstaden i Slesvig-Holsten, været undervejs. I 1985 kørte den sidste Kiel-sporvogn på sit 1100 mm spor. De første ønsker om et moderne letbanesystem opstod allerede i 1994.
I 2003 blev der arbejdet på at kopiere TramTrain-modellen (letbanetog på jernbaner), der har stor succes i andre byer som Karlsruhe og Saarbrücken.
Desværre tabte StadtRegionalBahn Kiel projektet i 2015 på grund af manglende støtte fra nabodistrikterne. - Men nu er tiden endelig kommet.
I begyndelsen af oktober 2022 anbefalede eksperter letbanen i en ruteundersøgelse, hvor også BRT-busser blev vurderet, og den 26.10.22 fulgte byrådet trop – næsten enstemmigt.
- Så sporvejen skal tilbage til Kiel, - skriver Urban Transport.
Således blev beslutningen taget
I Kiels rådhus var fire ekspertudvalg samlet til et fælles møde: Byggeudvalget, Økonomiudvalg og Indenrigs- og Miljøudvalget. Målet var at beslutte, om Kiel by skulle indgå i den foreløbige planlægning af et nyt offentligt transportsystem.
Eksperterne svarede endnu en gang på politikernes spørgsmål, og til sidst blev der stemt. Der var flertal for en letbane med en bred koalition af SPD, Grønne, SSW, CDU, FDP, KVM og Venstre! Afvigende stemmer kom der kun fra AfD og delvist FDP.
'Tram für Kiel' er begejstret
Matthias Edeler, næstformand i foreningen ”Tram für Kiel”, er begejstret: ”Det overvældende flertal for en letbane, som omfatter alle folketingsgrupper, er et stærkt signal om, at argumenterne for letbaner er klart de bedste.” Beslutningen blev godkendt endeligt d. 17.11.22 som en formalitet.
Undersøgelsen gjaldt både letbane og BRT-bus
Ruteundersøgelsen startede i 2020 med den hensigt at afklare to spørgsmål: Hvordan skal nettet se ud, og hvilket lokalt transportsystem af høj kvalitet skal bruges i fremtiden sammenlignet med nutidens bus-only system? En moderne lavgulvssporvogn eller en bus, der stort set bruger egen linjeføring – internationalt kendt under navnet Bus Rapid Transit (BRT).
Resultatet blev præsenteret i begyndelsen af oktober 2022 – det indeholdt en klar anbefaling til fordel for letbane. Undersøgelsen gjorde det meget tydeligt, at letbaner scorer markant bedre end et BRT-systemer på alle afgørende kriterier.
Letbanen er 45 mio. kroner billigere i drift om året!
Der blev især lagt vægt på de lave driftsomkostninger, som er 6 millioner euro lavere om året for letbane end for BRT. Derudover er letbane ifølge eksperterne mere passagervenlig, har bedre tilgængelighed, er mere stabil og pålidelig, bruger mindre plads og tætner mindre jord – blandt andet.
BRT-busser vil være overbelastet fra en start
Vigtigst er det dog, at en BRT allerede ville være ved sin kapacitetsgrænse, når den åbnede, og i nogle tilfælde allerede overbelastet. En senere udvidelse – som alle parter gerne ser – ville ikke længere være mulig. Overbelastningen af BRT vil også påvirke resten af trafikken og reducere vejnettets kapacitet. Der skal sættes gang i tingene nu for letbane: Den skal nu bruge personalet til planlægningen og en virksomhed til at koordinere trinene på vej til letbanen. Det er kursen også sat til.
Det fremtidige netværk
Det foreslås gradvist at bygge et 36 km langt normalsporet letbanenet med 4 linjer. Konkret omfatter dette følgende:
|