Letbanens testkørsler er begyndt på Hestehaven. Derfor skal du fremover være ekstra opmærksom, når du krydser sporet.
Foto: Odense Letbane
I Odense testes letbanetoget i sporet
26.04.20 (indsat video 11.08.20)
Forventningen er, at Odense letbane åbner i efteråret 2021. Men allerede d 21/4-20 kunne man opleve det første letbanetog på sporet.
Inden letbanen kan åbne, skal den nemlig testes grundigt. Det er disse testkørsler, der nu går i gang på den første del af strækningen – langs Hestehaven mellem Svendborgvej og Munkebjergvej.
I dén forbindelse bliver Bjørnemosevej afspærret for enden op mod Hestehaven. Derudover vil der i begyndelsen være personale ved krydset, som kan guide bløde trafikanter sikkert over sporet.
Senere på året bliver testområdet gradvist udvidet, så der bliver testkørt på den sydlige del af strækningen mellem Hjallese Station og Nyborgvej. Og til sidst, i løbet af 2021, bliver testområdet udvidet, så det dækker hele letbanestrækningen til Tarup Center.
Testkørslerne begynder på strækningen langs Hestehaven i Hjallese. Senere bliver de udvidet, og i løbet af 2021 bliver der testkørt på hele letbanestrækningen. Illustration: Odense Letbane
I første omgang gælder det dog som sagt strækningen langs Hestehaven. Derfor skal man fremover være særligt opmærksom som trafikant på Hestehaven.
Når letbanetoget testes, vil de nye trafiksignaler ved Bjørnemosevej og Hjalleseparken være i funktion. Det er vigtigt, at man som
trafikant følger signaler og skiltning, da der nu kommer et nyt transportmiddel ind i trafikken.
Man skal være ekstra opmærksom, når man krydser letbanen og bevæger sig inden for den kantsten, som markerer grænsen til letbanesporet.
Gør man det, og følger man i øvrigt trafiksignalerne og de almindelige færdselsregler, er der ikke grund til bekymring.
I forbindelse med testkørslerne lancerer Odense Letbane og Odense Kommune en kampagne, der skal gøre opmærksom på den nye
trafikant i byen.
Odense Letbane bliver testkørt for første gang
Tirsdag 21/4 kørte der for første gang et letbanetog på sporet i Odense, i første omgang på strækningen langs Hestehaven. d. 29.04.20.
Teknikken skal spille sammen
Det er de såkaldte dynamiske test, som bliver lavet i første omgang. De går ud på at teste, at letbanetogets systemer spiller sammen med resten, så toget fungerer, som det skal på letbanesporet. Derfor er det togleverandøren, Stadler, der står for testkørslerne. Der vil også være test af samspillet med systemerne i infrastrukturen og styringen af det hele fra kontrolcenteret.
De første test bliver lavet på toget med modelnummer 01. Det er den såkaldte typemodel, som får en typegodkendelse og skal danne grundlag og give en fælles referenceramme for test af de øvrige togsæt. Tog nummer 01 er det tog, der vil blive døbt ’Brunneren’.
Som tilskuer vil man i begyndelsen opleve, at toget holder stille det meste af tiden, da teknik og infosystemer skal testes først. Signaler og sikkerhedssystemer skal også testes. Derefter vil toget køre med først lav fart hen ad Hestehaven, hvorefter hastigheden langsomt vil blive øget.
De testkørsler, som man vil opleve over det kommende års tid, skal munde ud i en egentlig prøvedrift af hele letbanesystemet. Det vil sige, at togene kører efter køreplanen, men uden passagerer. Det forventes at ske i løbet af sommeren 2021, og prøvedriften vil vare frem mod letbanens åbning.
Aarhus Letbanes bestyrelse har valgt at fremrykke investeringer for ca. 20 mio. kr. for at understøtte lokalt erhvervsliv som følge af COVID-19. (24.04.20)