Den seneste stigningen i år skyldes, at metroafgreningen til Nordhavnen på 3 km nu er blevet en integreret del af Metrocityringen, fordi afgreningen ikke er sendt i udbud, og fordi der ikke er udarbejdet en tilhørende anlægslov. Således er den samlede strækning nu på 18 km.
Allerede i 2005 forudså Professor Bent Flyvbjerg, Aalborg Universitet, at etableringsomkostninger til Metrocityringen, på baggrund af udenlandske erfaringer fra metrobyggerier, vil koste mellem 17,2 - 28,2 mia.kr. Vi nærmer os stærkt det maksimale beløb.
Herudover er der ikke taget højde for udgifterne til efterbehandlinger af de følgesygdomme, som de støjbelastede
familier kan få.
Til sammenligning vil letbanen langs Ring 3 på 28 km koste 3,7 mia.kr.
Helbredsmæssige omkostninger
Konsekvenserne af den nye aftale med de italienske entreprenører vil betyde, at tusindvis af naboer til byggeriet vil blive udsat for endnu flere støjpåvirkninger. Allerede under de nuværende forhold benytter de mest plagede familier, både børn og voksne, høreværn, for at kunne holde ud at være i deres lejligheder. Mange naboer til Metrobyggerierne har klaget over søvnløshed, forhøjet blodtryk, hovedpine, stress og manglende koncentration, når de er på arbejde, men uden held.
En talsperson for beboerforeningen ved Marmorkirken udtaler til Berlingske og til DR: "Det er beskæmmende, at venstreorienterede partier, der hævder at orientere sig til menneskelige og miljømæssige hensyn, nu klart vælger side til fordel for det økonomiske.
Der er tale om, at man har ændret radikalt i det, der lå til grund for det oprindelige program i forhold til Marmorkirken. Det er ulovligt, og det har førende eksperter udtalt. Det handler om, at der fremover vil være konstant støj døgnet rundt. Derfor vil vi gå lovens vej.", skriver avisen.
Der er nu sat 20 mio.kr. af til aflastningstilbud til de hårdest ramte naboer ved de 19 byggepladser.
/ME
Relaterede nyheder:
|