Letbaner.DK
 
Sundhedsskadeligt metroarbejde
Nyhed 00451  

Metrobyggeri, foto: Helge Bay
Rådhuspladsen i København d. 7.5.2013

 

Sundhedsskadeligt metroarbejde

 
17.06.13
Hovedstadskommunerne og regeringen har givet grønt lys til, at en konstant støjforurening fra metrobyggeri i tæt bebyggede kvarterer må foregå både dag og nat

Iflg. Berlingske den 1. juni 2013 har et markant flertal i Borgerrepræsentationen i København beslutte at give grønt lys for at arbejdet på tre metrobyggepladser i tæt bebyggede områder kan foregå i døgndrift i mindst 1½ år med konstant støj både dag og nat.

Derudover vil der på 16 andre metrobyggepladser i tæt bebyggede områder også kunne arbejdes om aftenen. På hverdage incl. lørdage vil der blive arbejdet - helt til kl. 22.00.

Den tilladte støj fra disse byggepladser må være på 77 decibel, og dermed er der tale om danmarkshistoriens mest støjende anlægsbyggerier. Allerede nu er der målt støj på 93 decibel i Stampesgade nær Københavns Hovedbanegård, selv om "kun" 70 decibel er tilladt. Og i en ejendom på dette sted er der konstateret revnedannelser i murværket og gulvet i kælderen er ødelagt.

Iflg. Berlingske har en professor i akustik fastslået, at "de færreste mennesker vil kunne sove uforstyrret med denne støj, så sundhedsrisikoen er ikke bare teoretisk, men særdeles reel."

Ønsket om at udvide støjforureningen er begrundet med en besparelse på byggeriet, som ville have forsinket det med mindst ét år og gøre det 1,7 mia.kr. dyrere.

Cityringens prisudvikling i mia. kr: Prisudviklingen

Omkostningerne for Metrocityringen er foreløbigt steget med 270%

1999:  9,3 mia.kr. (Projekt Basisnet)
2005: 14,9 mia.kr. (Udredning om Cityringen)
2011: 22,2 mia.kr. for 15 km. planlagt metro
2013: 25,1 mia.kr. for 18 km. metro

Den seneste stigningen i år skyldes, at metroafgreningen til Nordhavnen på 3 km nu er blevet en integreret del af Metrocityringen, fordi afgreningen ikke er sendt i udbud, og fordi der ikke er udarbejdet en tilhørende anlægslov. Således er den samlede strækning nu på 18 km.

Allerede i 2005 forudså Professor Bent Flyvbjerg, Aalborg Universitet, at etableringsomkostninger til Metrocityringen, på baggrund af udenlandske erfaringer fra metrobyggerier, vil koste mellem 17,2 - 28,2 mia.kr. Vi nærmer os stærkt det maksimale beløb.

Herudover er der ikke taget højde for udgifterne til efterbehandlinger af de følgesygdomme, som de støjbelastede familier kan få.

Til sammenligning vil letbanen langs Ring 3 på 28 km koste 3,7 mia.kr.

Helbredsmæssige omkostninger

Konsekvenserne af den nye aftale med de italienske entreprenører vil betyde, at tusindvis af naboer til byggeriet vil blive udsat for endnu flere støjpåvirkninger. Allerede under de nuværende forhold benytter de mest plagede familier, både børn og voksne, høreværn, for at kunne holde ud at være i deres lejligheder. Mange naboer til Metrobyggerierne har klaget over søvnløshed, forhøjet blodtryk, hovedpine, stress og manglende koncentration, når de er på arbejde, men uden held.

En talsperson for beboerforeningen ved Marmorkirken udtaler til Berlingske og til DR: "Det er beskæmmende, at venstreorienterede partier, der hævder at orientere sig til menneskelige og miljømæssige hensyn, nu klart vælger side til fordel for det økonomiske.

Der er tale om, at man har ændret radikalt i det, der lå til grund for det oprindelige program i forhold til Marmorkirken. Det er ulovligt, og det har førende eksperter udtalt. Det handler om, at der fremover vil være konstant støj døgnet rundt. Derfor vil vi gå lovens vej.", skriver avisen.

Der er nu sat 20 mio.kr. af til aflastningstilbud til de hårdest ramte naboer ved de 19 byggepladser.

/ME


Relaterede nyheder:

Metropenge til letbane

Letbane ad Frederikssundsvej og Sydhavnsmetro skal styrke den kollektive trafik i København. (12.06.12)

Hverken grundlag for Nordhavnsmetro eller -letbane

Nye tal viser, at en metro til Københavns Nordhavn kun skønnes at få 11.-12.000 daglige passagerer. (26.05.12)

Metro, letbaner og trængselsafgift

En arbejdsgruppe under lokaludvalgene i København har udarbejdet en ny rapport om hurtig udbygning af kollektiv trafik. (17.01.12)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

- Konsekvenserne af den nye aftale med de italienske entreprenører vil betyde, at tusindvis af naboer til byggeriet vil blive udsat for endnu flere støjpåvirkninger.

Allerede under de nuværende forhold benytter de mest plagede familier, både børn og voksne, høreværn, for at kunne holde ud at være i deres lejligheder. -

 
 

Læs mere her:

Miljøtilsyn godkender yderligere metrostøj
(Berlingske 23.06.13)
Uden udbud og anlægslov: Fuld gang i metro til Nordhavn
(Ingeniøren 04.06.13)
Metroen mod mindretallet
(Berlingske 01.06.13)
Minister hives ind i sag om nattestøjende metroarbejde
(Berlingske 01.06.13)
Metroselskabet får ja til nattearbejde
(Berlingske 31.05.13)
Politikere tavse om beslutning om Metro-støj
(JP Kbh 30.05.13)
Metro for milliarder skal dække hele hovedstaden
(Ingeniøren 31.05.13)
Metroudbygning for milliarder er et spørgsmål om 'god kemi'
(Ingeniøren 31.05.13)
EL: Er vi virkelig blevet enige om en Sydhavnsmetro?
(Altinget 26.05.13)
København under anklage: Metrobyggeri er ulovligt
(Politiken 26.05.13)
København: Nu skal vi have metro til Sydhavn
(Ingeniøren 22.05.13)
Overborgmester: Metro i havnetunnel til Malmø
(Ingeniøren 21.05.13)
Metroen vil udvide igen med højbane-sløjfe og linjer til Amager og Rødovre
(Ingeniøren 15.05.13)
Ingeniørfirma: Her er planen for metro i havnetunnel
(Ingeniøren 13.05.13)
Metro-forsinkelse vil koste 1,7 mia. kr.
(Politiken 10.05.13)
Metrocityringen risikerer et års forsinkelse
(Ingeniøren 29.04.13)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold