![Amagerbrogade ud for Sundby Kirke](/images/Amagerbrogade-oshea-380.jpg)
Amagerbrogade ud for Sundby Kirke, som gaden kunne se ud med letbane, cykeltrafik og begrænset biltrafik
Visualisering: Billy O'shea
Letbane skal med i debatten
16.09.12
Tænk letbanen ind i planerne om en fornyelse af Amagerbrogade, skriver Morten Engelbrecht i
Amager Bladet den 4.9.2012.
"Efter København kommunes teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykali sidste uge drog en
fornyelse af Amagerbrogade for 120 mio.kr. ind i de kommende budgetforhandlinger, mener Letbaner.DK,
at politikere og andre interesserede også skal have øje på muligheden for letbaner",
skriver avisen og fortsætter:
"Allerede nu iværksætter Københavns kommune en forundersøgelse om den
første etape af letbanen Herlev-Sundby mellem Herlev og Metro-cityringen. Derfor vil det
være naturligt, at man allerede i forbindelse med udviklingen af Amagerbrogade til en af byens
bedste strøggader, forberedte gade til letbanebetjening, der vil kunne erstatte de 680 dieselbusser,
som dagligt kører igennem gaden."
Danmark håbløst bagud
"Ud over at letbaneløsningen ville være mere miljørigtig, peger Letbaner.DK på,
at indkøbs-og miljøgader med forureningsfrie transportformer som cykler og letbanevogne,
og hvor man kan slentre på brede fortove og shoppe risikofrit, bliver mere og mere udbredte i udenlandske
storbyer. Disse gader er indrettet til begrænset bilkørsel, for eksempel af- og
pålæsning af varer i bestemte tidsrum.
Vi er i Danmark håbløst bagud med udviklingen af gadetrafik, ikke mindst i København.
Vi kan med fordel tage ud og se de løsninger, der er, og pege på netop den model, vi gerne
vil have - det er bedre, end at vi skal opfinde den dybe tallerken om igen" skriver avisen.
Letbaner.DK mener
Den nuværende løsning for Nørrebrogade er kun en halv løsning, der giver
indtryk af gademiljøet ikke er udarbejdet som en helhedsløsning, men som en skrabet
løsning. F.eks. kører der stadig dieselbusser hvert andet minut forbi fortovsrestauranterne,
og gadebilledet er graffitiovermalede facader og tomme butikslokaler. Det er jo ikke sådant et
kvarter, man får lyst til at handle i.
Med en fuldt udbygget letbane i gadeplan mellem Sundby og Herlev vil man få en direkte højklasset
forbindelse til 5 metrostationer, 3 S-togsstationer og Herlev Hospital, hvilket vil skubbe til
en positiv udvikling på hele strækningen.
/ME
Relaterede nyheder:
|