![Christiansborg](/images/Christiansborg-380.jpg)
Der må flages, Christiansborg Slot
Trafikaftale om letbaner med mere
13.06.12
Regeringen har d. 12.06.12 indgået en aftale om bedre og billigere kollektiv trafik,
herunder letbaner, cykelstier, tog og busser, samt billigere billetter.
Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik er indgået med Enhedslisten og Dansk Folkeparti om en
række initiativer til sikring af en bedre og billigere kollektiv trafik. Med aftalen gennemføres
takstnedsættelser for 662 mio. kr. årligt fra 2013, og der investeres i alt 2,6 mia. kr. i en
bedre kollektiv trafik.
Elektrificering
Aftalen er et væsentligt og vigtigt skridt på vejen til en fremtidssikret moderne
jernbane baseret på el-drift.
Med aftalen er der taget beslutning om indkøb af nyt elektrisk togmateriel til landdelstrafikken i
form af nye 15 el-togsæt, som skal være af en velafprøvet type. I første omgang
anskaffes 2-3 forskellige typer standard togsæt, som indsættes i en prøveperiode, hvor
passagererne er med til vurdere kvaliteten af togene. På den baggrund kan der træffes beslutning
om indkøb af flere tog.
Transportministeren Henrik Dam Kristensen udtaler:
- Der er vist ingen tvivl om, at fremtidige indkøb af nye tog skal gøres på en helt
anden måde end IC4. Med aftalen tager vi endnu et skridt i retning af en yderligere elektrificering
af de danske jernbaner. Jeg ser store perspektiver i den nye model for indkøb, som vi nu skal i
gang med, hvor man i første omgang prøvekører og tester forskellige togsæt,
inden der træffes beslutning om, hvilket tog der skal indkøbes.
Letbaner og baner i hele landet
Udover indkøb af nyt standard el-materiel er der endvidere en række yderligere investeringer
i den kollektive trafik, som bl.a. skal sikre bedre forhold for de sjællandske pendlere ved indkøb
af flere dobbeltdækkervogne, skabe bedre kapacitet gennem flere afgange i metroen samt foretage en
række forbedringer på banenettet i hele landet.
Aftalen indebærer endvidere en markant indsats for at etablere letbaner i flere af de større
danske byer. Der afsættes penge til en forcering af letbaneprojektet i Odense, undersøgelser
i hovedstaden af, hvordan flere letbaner og metroudbygning kan bidrage til et sammenhængende kollektiv
trafiknet, og endelig afsættes penge til et beslutningsgrundlag for en letbane i Aalborg.
Aftalen sikrer også, at Aarhus Letbane får mulighed for at elektrificere Grenaabanen som et led
i det allerede besluttede letbaneprojekt her.
Billigere billetter
Med aftalen er der også skabt et solidt grundlag for at gennemføre takstnedsættelser i
den kollektive trafik, hvor det bl.a. bliver ca. 20 pct. billigere at benytte den kollektive trafik uden
for myldretiden. Samtidig indføres et nyt ungdomskort, som allerede fra sommeren 2013 giver nye
rabat-tilbud til unge, når de benytter den kollektive trafik. Med det nye ungdomskort permanentgøres
de tilbud, som unge har fået gennem det hidtidige såkaldte HyperCard, og målgruppen udvides.
Transportminister Henrik Dam Kristensen udtaler:
- Jeg er utrolig glad for, at det nu bliver markant billigere at benytte den kollektive trafik uden for
myldretiden, og at vi får langt flere unge til at benytte den kollektive trafik med det nye ungdomskort.
Parterne bag aftalen er endvidere enige om at give den kollektive transport et solidt løft med
investeringer for 2,6 mia. kr.
Mere cykeltrafik
Endelig er der blevet plads til at fremme cyklismen i de større byer, hvor der er afsat midler til
etablering af nye supercykelstier, som skal bidrage til at få flere pendlere til at benytte cyklen
frem for bilen.
Transportministeren Henrik Dam Kristensen udtaler:
- Vi har fået en god aftale, som sikrer bedre og billigere kollektiv trafik, men vi har også
lavet en aftale, som giver sigtelinjer for fremtidens transportsystem med fokus på elektrificering,
letbaner og cykler.
Kilde: Transportministeriet
Letbaner.DK udtaler
Denne aftale er et utrolig stort skridt i retning af en markant og mærkbar forbedring af den
kollektive trafik i hele landet, der nu endelig kan løftes mod et både kvalitetsmæssigt
og miljømæssigt tidssvarende niveau. Nu nærmer Danmark sig det investeringsniveau,
som vores nabolande Sverige og Tyskland allerede har arbejdet med i en årrække. Der er grund
til at glæde sig over denne vigtige aftale.
Det er dog skuffende at partierne V, K, KD og LA ikke har villet deltage i denne aftale, der kan vise sig
at blive essentiel for Danmarks mulighed for at arbejde sig ud af krisen. Ikke kun på grund af de
omfattende anlægsarbejder, men i særdeleshed den mobilitet som hele arbejdsmarkedet snart
vil få gavn af.
Læs aftaletekst og faktaark
her..
/HB
Relaterede nyheder:
|