Bergens succes-letbane Bybanen, åbnede i 2010.
Metropenge til letbane
12.06.12
Letbane ad Frederikssundsvej og Sydhavnsmetro skal styrke den kollektive trafik
i København.
Teknik- og Miljøudvalgets politikere i Københavns kommune har bestilt
en grundig udredning af de to ambitiøse trafikprojekter.
Der er tale om en letbane ad Frederikssundsvej mellem Herlev og metrocityringen samt
en Sydhavnsmetro som en afgrening fra metrocityringen. Begge skal styrke den kollektive
trafik i hovedstaden.
Til brug for udredningen omdisponeres og omplaceres 5,74 mio.kr. i 2012 og 1,163 mio.kr
i 2013 fra en pulje på 10 mio.kr.: "Havnetunnel og forberedelse af metro til
Nordhavnen" til udredning af metro til Sydhavnen og letbane via Frederikssundsvej mellem
Herlev og metrocityringens stationer.
Økonomiforvaltningens nyeste analyse (Analysefasen) viser, at en metro til Sydhavnen
og Ny Ellebjerg, som en afgrening fra Cityringen, vil få 34.000 daglige
påstigere i 2025.
Analysefasen viser også, at en letbaneløsning fra Ring 3 ad Frederikssundsvej
til Nørrebro station vil få ca. 33.000 daglige påstigere i 2018. Det vurderes
at denne strækning har det største passagerpotentiale af
kommunens analyserede letbaner.
Letbanen udfordrer kommunen
Teknik- og miljøforvaltningen ser dog betydelige udfordringer forbundet med
indpasningen af en letbane på den inderste del af Frederikssundsvej, idet der
ikke er plads til både letbanetracé, perroner, kørebaner,
cykelsti og fortov.
Det drejer sig om en ca. 200 m. langs strækning mellem Mågevej og
Frederiksborgvej, hvor der i dag er tre bilbaner, cykelstier og fortov.
Udlandet kender løsningen
I udlandets letbanebyer ser man ikke smallere gader som noget problem. Her har man i tilsvarende
gader valgt at lade begrænset biltrafik benytte samme gadeareal som letbanen i
den ene retning, eller i begge retninger reguleret med trafikdossering. Her vil der være
grønt lys for biler, bortset fra når der kommer en letbanevogn, der altid har
forkørselsret.
Da der på den korte strækning af Frederikssundsvej ikke er behov for
standsningssteder med perroner, vil man som bilist kun af og til opleve ét kort stop
(ca. 30 sek.) hvorefter man kan fortsætte som normalt.
Nordens nyeste letbane i Bergen benytter trafiklysprioritering til letbanen i alle
gadekryds. Det betyder, at letbanen har en gennemsnitshastighed i gadeplan på
25 km/t. I forhold til den nuværende busbetjening vil passagerne på
en letbane langs Frederikssundsvej opleve en tidsbesparelse på ca. 30 procent.
Mindre biltrafik
Det overordnede mål er at få biltrafikken bragt ned, forklarer teknik-
og miljøborgmester Ayfer Baykal til Berlingske den 7.06.12. "Hvis vi skal
nedbringe antallet af biler, skal vi sikre, at pendlerne til og fra København
får en god kollektiv transport".
Derfor er det vigtigt, at der bliver set på muligheden for at binde den nye
letbane i Ring 3 sammen med den københavnske metro."
Region Hovedstadens udviklingsplan
Netop en letbane fra Herlev mod City er med i Region Hovedstadens udviklingsplan 2008,
og omegnsborgmestrene langs Ring 3 ønsker også radiale letbanelinjer fra
Ring 3 letbanen mod City, og her står letbanen fra Herlev ad Frederikssundsvej
højt på ønskelisten.
/ME
Relaterede nyheder:
|