Regionsformand Vibeke Storm Rasmussen
Stadig grønt lys for Ring 3 Letbanen
24.10.10
Regionsformand Vibeke Storm Rasmussen er utilfreds med at trafikprojekter syltes i Folketinget.
Glem debatten om Udkantsdanmark. Hele landet bliver en del af Udkants-europa, hvis ikke Folketinget snart tager
beslutninger om at skabe en effektiv infrastruktur i hovedstaden, siger regionsformand Vibeke Storm Rasmussen,
der opfordrer til en hovedstads-rejsning ifølge Frederiksborg Amts Avis.
Med et enigt regionsråd bag sig forsøger hun nu at banke den trafikpolitiske dør ind med tre
projekter, som skal binde hovedstadsområdet sammen på tværs og kunne håndtere et forventet
meget store trafikspring, efter at en Femern-forbindelse åbner i 2018, skriver TV2 Lorry d. 01.10.10.
Brev til folketingspolitikere og borgmestre
I en henvendelse til blandt andre samtlige borgmestre i hovedstaden, Christiansborg-trafikpolitikere og
nordsjællandske folketingsmedlemmer peger regionsformanden nu på tre projekter: En letbane langs
Ring 3, en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg sammen med en ny Ring 5 mellem
Helsingør og Køge samt beslutninger om, at København skal forbindes med Oslo,
Stockholm og Hamburg med højhastighedstog.
Regionen forventer, at samfundet i 2015 mister 11,5 milliarder kroner på, at trafikanter sidder i kø.
Når Femern-forbindelsen åbner, ventes en fordobling af godsmængderne på jernbane mellem
Norden og Tyskland via Danmark.
Transportministerens dør står åben
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) mener dog, at det er en åben dør, regionsformanden
forsøger at banke ind.
"Jeg har allerede aftalt med min svenske ministerkollega, at svenskerne undersøger behovet for en ny fast
forbindelse over Øresund. Når den er klar, har vi et godt grundlag. Når det gælder en
letbane for Ring 3, så har staten afsat halvanden milliard kroner. Vi kan sættes os sammen i morgen og
tale om den sag. Men så skal man handle og vise, hvordan man vil være med, og hvordan man vil bidrage,
hvis man vil have en dyrere løsning", siger han i følge TV2 Lorry.
Rådgiver støtter letbaneløsning
Der er egentlig ikke så meget at betænke sig på, når politikerne skal beslutte, om den
kollektive trafik rundt om København skal styrkes ved hjælp af en letbane eller hurtige busser i deres
egen bane. Meget taler for letbanen med moderne sporvogne, der kører på el. Hvis det altså ikke
lige var for, at det også er den dyreste løsning, skriver Dagbladet Sjælland d. 14.10.10, som
dog glemmer at sammenligne med den meget dyrere S-togs- eller metroløsning.
På Transportøkonomisk Forenings årskonference i Korsør gennemgik chefkonsulent hos det
rådgivende ingeniørfirma COWI Preben Vilhof, der står bag flere rapporter om Ring 3 forbindelsen,
de to muligheder (letbane eller bus) på baggrund af de analyser, COWI har lavet for Transportministeriet.
Ifølge beregningerne vil letbanen give 65.000 passagerer dagligt og busserne 56.000 passagerer.
"Vælg letbanen, hvis alt andet end økonomien skal vægte højest", lyder rådet
fra Preben Vilhof ifølge Dagbladet Sjælland.
OPP løsning kan komme i spil
Ring 3-projektet er det bytrafikprojekt (letbane/bus) der indtil videre har fået bevilliget flest
penge i Danmark. 1½ milliard kroner venter på en beslutning om systemvalg og igangsætning,
da Ring 3 allerede er forundersøgt flere gange.
Men indtil videre er projektet sandsynligvis strandet på at en letbane koster ca. 30 % mere end
en busløsningen, og at det kommunale samarbejdet åbenbart ikke har den nødvendige
gennemslagskraft for projektet.
Et godt initiativ for at sætte gang i projektet kan være, at søge finansiering
til de resterende udgifter gennem et såkaldt OPP (Offentlig Privat Partnerskab), ligesom
EU-støtte kan undersøges.
Fremtidig planlægning
Da letbaner allerede indgår i Region Hovedstadens udviklingsplan 2008 (ikke alene langs Ring 3, men
også med to radiallinier fra Ring 3 ind mod Københavns City, se kort i højre side),
skulle man måske overveje lade Region Hovedstaden overtage ansvaret for udviklingen af den
kollektive bytrafik i Storkøbenhavn?
Det vil kunne give Ring 3-projektet den nødvendige dynamik og en forenklet direkte dialog
med Transportministeriet.
Alene Region Hovedstadens forslag til fremtidige letbaner vil kunne give fire af hovedstadens store hospitaler
(Herlev, Glostrup, Gentofte og Rigshospitalet) en direkte højklasset baneforbindelse, hvilket vil være til stor
gavn for de ansatte, patienterne og besøgende, og parkeringsproblemer og bilkøer vil blive
begrænset.
Baggrund
Vibeke Storm Rasmussen var tidligere amtsborgmester for Københavns Amt, der netop dækkede de 11
kommuner, som Ring 3 Letbanen skal gennemkøre.
Hun havde dengang ansvaret for projektet hvor hun fik gennemført
flere undersøgelser med henblik på at få politisk bevågenhed for letbanen, men ved
kommunalreformen blev amtet opløst og erstattet af det større Region Hovedstaden. Samtidig blev
regionerne frataget ansvaret for trafikområdet.
Herefter lå projektet alene i de berørte kommuner, som samlede de tilbageværende aktiviteter
i 'Letbanesamarbejdet' under borgmester Karin Søjberg Holst fra Gladsaxe kommune.
/HB
|