Brasilia satset på letbaner
Alstom har fået en kontrakt på 265 mio. euro til at bygge en 8,7 km lang letbane i Brasiliens
hovedstad Brasilia, der har ca. 3,5 millioner indbyggere. (Pris pr. kilometer ca. 220 millioner kroner.) Man har
vurderet, at en dyr metro ikke er løsningen på byens massive trafikproblemer.
Denne linje 1 er første etape i udbygningen af den kollektive trafik med letbaner. Linje 1 skal reducere
antallet af biler med 30% på den trafikplagede Avenida W3 Sul fra Asa Sul til 502 Norte.
Det vil blive Brasiliens første moderne letbane. Finansieringen kommer fra det franske
byudviklingsfirma ADF, og med vanlig fransk fremdrift, hvad angår indkøring af nye letbanebyer,
vil Alstom Citadis letbanevogne begynde at køre fra slutningen af 2010.
Trafikselskabet i Montpellier har underskrevet en separat kontrakt på 350.000 euro, for at yde seks
års teknisk hjælp og bistand, mens projektet færdiggøres.
Næste udbygning bliver en forlængelse af linie 1 til 22,6 km. med 24 standsningssteder.
Den skal være færdig til afholdelsen af FIFA World Cup, som afholdes i Brasilien i 2014!
Los Angeles har droppet AnsaldoBreda
Los Angeles Metropolitan Transportation Authority (MTA) prioriterer letbaneudvidelser højt. Planen
indeholder en forlængelse af Gold line i begge ender, samt en forlængelse af Green line til
byens lufthavn.
Imidlertid er beslutningen om en ordre på 100 lavgulvsvogne fra AnsaldoBreda trukket tilbage, eftersom
selskabet meddeler, at det ikke er i stand til at stille med de økonomiske garantier, som MTA forlanger.
Kravene kommer, fordi AnsaldoBreda ved udgangen af november måned 2009 kun havde leveret 27 af de i
2003 bestilte 50 vogne, der skulle have været leveret i maj 2007.
Californien: Siemens udvider letbanefabrik
Siemens fortsætter med at udbygge letbanefabrikken i Sacramento, Californien for 26 millioner dollars
og regner med at ansætte yderligere 200 medarbejdere, hvilket bringer arbejdsstyrken op på 700.
Grundlaget herfor er den forrygende fremgang for de miljøvenlige letbaner i USA. F.eks. har Siemens
siden 1999 leveret over 300 letbanevogne fordelt på 10 forskellige byer i USA.
Polen vil være nr. 1 i Central- og Østeuropa
Polen understregede på en nylig afholdt konference sin påstand om at være sporvognsland
nr. 1 i Central- og Østeuropa, ved at offentliggøre planer for fire milliarder euro (ca. 30
milliarder kroner).
Det største projekt bliver et nyt linienet til den nordpolske by Olsztyn, hvor den sidste sporvogn
kørte i 1965. Byen har ansøgt EU om en støtte på 80 pct. af udgifterne. De 30
busser, der kører på linierne, kan erstattes af 10 letbanevogne.
I fire andre polske storbyer skal der bygges nye linier, og alt skal være færdigt i 2015.
Ni andre storbyer er på listen, og i Lublin bliver der bygget en lufthavnslinie, endnu før
luftshavnen er taget i brug, og Warszawa får hele to nye letbanelinier til lufthavnen.
Kilde: Tramways & Urban Transit
/ME
Relaterede nyheder:
|