![Transportminister Lars Barfod](/images/Barfod-210.jpg)
Transportminister Lars Barfod
Politisk opbakning til letbane
17.08.09
Transportminister Lars Barfod (K) er nu positiv overfor etablering af en letbane fra Lyngby til
Ishøj og Brøndby.
Transportministeren ønsker nu at finde løsninger på trængselsproblemerne
på vejene ved Hovedstaden, og ser gerne, at der bliver etableret en letbane fra Lyngby i nord
til Ishøj og Brøndby i syd.
"Der er masser af pendlere, som bruger Ring 3, fordi de arbejder på den anden side af Hovedstaden.
Ved at etablere nogle bedre forhold for den kollektive trafik vil vi kunne reducere den trafik. Og det
kunne blandt andet ske ved at etablere en letbane", udtaler Lars Barfod til Berlingske Tidende, og
fortsætter "Jeg er sikker på, at det vil kunne flytte folk til den kollektive trafik og
få dem hurtigere og lettere frem".
På Christiansborg ser partierne positivt på et forslag om en letbane uden om København.
Berlingske Tidende citerer udtalelser fra forskellige trafikordførere:
"Jeg er lykkelig, hvis det bliver til noget. Det har vi presset på for længe" udtaler
Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke.
"En letbane er noget af det, vi prioriterer højest", siger Kim Christensen, trafikordfører
for Dansk Folkeparti.
"Det trækker på smilebåndet, når regeringen nu pludselig mener at kunne
gennemføre mange af de projekter, de pure afviste tidligere i år under trafikforhandlingerne.
Letbanen i København var og er den radikale topprioritet, og vi forventer derfor, at der
indgås en aftale allerede i september eller oktober herom", siger Radikales Venstres
trafikordfører Johs. Poulsen til Berlingske Tidende.
Glædeligt, meget glædeligt
Det er således ikke kun bilisterne, der kan se frem til bedre trafikale forhold omkring
København. Også brugerne af den kollektive trafik kan se frem til forbedringer.
Det begejstrer Morten Engelbrecht, der talsmand for Letbaner.dk. "Det er glædeligt.
Meget glædeligt", siger han til DR P4 København.
"En letbane vil også være det rigtige valg, fordi det er dokumenteret, at biltrafikken
falder med mindst 25%, på strækninger, hvor letbaner erstatter busser. Dermed kan man
også udskyde nye vejprojekter på tværs af København, fordi 10% fald i
biltrafikken vil give 50% fald i bilkøernes længde.
Det er vigtigt, at politikerne holder fast ved en letbaneløsning i stedet for at starte med
en busløsning, for så senere udvide med en letbane. Der kører jo busser i forvejen,
og uanset højklasset busløsning, føler bilister sig ikke tiltrukket af bustransport.
Derimod er bilister positive overfor kollektiv trafik på skinner, viser udenlandske erfaringer"
udtaler Morten Engelbrecht.
Letbaner.DK ønsker dette initiativ velkommen, og håber at letbanen vil være en
realitet i løbet af 7 år. Foreløbig har beboerne og erhvervslivet nu ventet i
6-7 år på, at arbejdet bliver igangsat. Det lyder optimistisk, men i EU bygges letbaner
i storbyer på ned til fire år inklusive projekteringsfasen, bl.a. fordi letbanevogne
kan købes som "hyldevarer" og dermed kan sættes i trafik fra dag 1.
/HB
Relaterede nyheder:
|