Transportministeren ønsker, at Offentligt Privat Partnerskab (OPP) skal indgå
i overvejelserne hver gang, der skal iværksættes større infrastrukturprojekter.
Men hvorfor vender ministeren så tommelfingeren nedad, når det gælder
finansiering af letbaneprojekter?
Trafikinvesteringsplanen har afsat 2,0 mia.kr. til fremme af kollektive transportløsninger
i Århus og i Ring 3-korridoren. Kun 0,5 mia. af disse statslige midler er øremærkede,
nemlig til en letbane i Århus.
Formanden tøver
Borgmester Karin Søjberg Holst, Gladsaxe kommune og formand for letbanesamarbejdet udtaler til
Letbaner.DK: "Før vi foretager os videre, har vi behov for en udmelding fra Transportministeriet
om de nærmere vilkår for anvendelsen af de midler, der er afsat til en kollektiv
transportløsning i Ring 3-korridoren. Jeg mener derfor ikke, at vi har et grundlag på
nuværende tidspunkt for at beslutte os for den ene eller anden løsning", udtaler formanden.
Letbanevogn i Potsdam, Tyskland.
Underkendelse af lokalsamfundets og Regions udviklingsplaner
Busser vil ikke kunne tiltrække bilpendlere i nødvendigt omfang, hvilket
umuligt kan være tilfredsstillende for Letbanesamarbejdet.
Alligevel ser det ud til, at Transportministeriet vil øremærke transportløsningen langs Ring 3
til et højklasset busprojekt, hvilket må betegnes som næsten spild af penge.
Staten underkender hermed udviklingsperspektivet "Vestegnen i udvikling - byer i bevægelse",
der blev udarbejdet af Vestegnssamarbejdet i 2007, hvor f.eks. områdets ældre
erhvervsområder skulle revitaliseres til mere intensive byområder.
Med en højklasset busløsning får området ikke de mange fordele, som en letbane
kan give, f.eks. med stationsnærhed, der giver mulighed for en tættere udvikling i bolig-
og erhvervsområderne. Kollektiv trafik på tværs af København uden en letbane
vil ikke være attraktiv for bilister. De foretrækker kollektiv trafik på skinner.
Transportministeriet underkender også Region Hovedstadens udviklingsplan fra 2008, hvor
letbaner indgår. Ikke alene langs Ring 3, men også som radiallinier mod Centrum.
Studieture skærper målbevidstheden
For at blive bevidst om, hvad for en trafikløsning man ønsker sig på Ring 3,
kunne Letbanesamarbejdet invitere politikere fra bl.a. Trafikudvalget og embedsmænd på en
studietur til letbanebyer i Europa, hvor de ved selvsyn kan styrke deres vurdering.
Århus havde politikere afsted flere gange.
De var ikke i tvivl om, hvad en letbane kan gøre for byen. Måske gav disse studieture den
nødvendige målrettethed til at overbevise Folketinget.
Udvikling i lokalsamfundet med letbane:
|