Spar mindst 20 milliarder kroner
Rapportens foreslåede grove net af 'tunge' baner vil ikke kunne give
København det let tilgængelige kollektive trafiknet på
skinner, som letbaner kan.
I København kan letbaner for ca. 15 mia. kroner erstatte både den
foreslåede tværgående S-togslinie og de foreslåede nye
metrolinier ved hjælp af et 80 km stort net af radiale letbanelinier.
Derved opnås en besparelse på mindst 20 mia. kr., samtidig med at det
kan bygges på den halve tid.
Det samlede kollektive trafiknet vil således blive mere attraktivt bl.a. for
de mange trafikkanter, der skal ind og ud af København idet letbaner er
ligeså effektive som den københavnske metro både med hensyn
til rejsetid fra dør-til-dør og passagerkapacitet.
Sidegevinsten ved letbaner er, at det er den kollektive bytrafikform, der
tiltrækker flest bilister. Udenlandske erfaringer viser, at der kører
mindst 20% færre biler i kvarterer, der har fået nye letbanelinier,
med deraf følgende mindre støj- og luftforurening. Det er forhold,
som den københavnske metro ikke kan løse.
Metroløsninger dominerer stadig
Denne rapport signalerer for os at se, at letbaner som afløsning for mange
A- og S-busser i København slet ikke er med i overvejelserne. Heller ikke
som fødelinier til Metrocityringen, selv om undersøgelsen herom
endnu ikke er offentliggjort.
TS har således ukritisk overtaget alle Ørestadsselskabets ønskeplaner.
Planer som Metroselskabet i lang tid har præsenteret på samtlige metrostationer
- uden hverken faglig opbakning eller politisk beslutning.
Havde DSB præsenteret deres
ønskeplaner på samme måde, var der sandsynligvis grebet ind.
Trafikstyrelsens rapport kan læses
her... (3,4 Mb)
Letbaner.DK henviser til forslag om en langsigtet kollektive trafikplan
'Trafikplan København', hvor fordelene ved et letbanenet i
Storkøbenhavn kombineret med en metrocityring er beskrevet.
Letbaner.DKs forslag kan findes
her...
/HB
Relaterede nyheder:
|