Rapport om fremtidens transport i Danmark
05.10.06
Center for Trafik og Transport har udarbejdet en rapport "Fremtidsscenarier
for
Transport i Danmark".
Det er professor Otto Anker Nielsen DTU, adjunkt professor Jens Rørbech,
DTU og lektor Alex Landex DTU, som sammen har gennemgået Danmarks
fremtidige trafikudvikling i løbet af de næste 25 år.
Af rapporten fremgår det, at bilkøerne vil blive voldsomme
omkring vækstcentre som hovedstaden, trekantsområdet, Odense,
Ålborg og Århus. Dette scenario, som forskerne selv betragter
som mest sandsynligt, vil alene i hovedstadsområdet koste samfundet
15 milliarder kroner årligt i spildt rejsetid.
Trafikforskerne har tegnet fire mulige scenarier over trafiksituationen om
25 år.
· Regionalisering, hvor spredt byudvikling dæmper trafikken, fordi
regeringen flytter aktiviteter ud i landet, og der indføres bompenge
i København
· Fremkommelighed og mobilitet i højsædet, med en offensiv
investeringsstrategi, og med massive investeringer i højhastighedstog
og vejbyggeri.
· Den miljøvenlige vej, med miljøet i fokus, og med store
offentlige trafikinvesteringer, samtidig med at roadpricing styrer vejtrafikken.
· Bilens guldalder, hvor vejanlæg prioriteres frem for offentlige
transportmidler.
Letbaner og mere metro
I de første tre scenarier peger trafikforskerne på, at
der i København bør anlægges
flere letbaneanlæg og udvidet metro. Ser man nærmere
på disse to kollektive trafikinvesteringer, foreslås følgende:
Letbanelinier:
· Herlev - Nørrebrogade - Amagerbrogade - Dragør
· Ring 2½-letbane: Nærum - Gladsaxe Trafikplads - Avedøre Holme
· Nørreport - Lyngbyvej - Nærum, med mulighed for
forlængelse til Vedbæk
· Nørreport - Tagensvej - Søborg Hovedgade
Metrolinier:
· Det forudsættes, at Metro Cityringen færdiggøres
· Forlængelse fra Vanløse til Rødovre
· En gren af metroen til Sydhavnen og Ny Ellebjerg station
· Østerport - via Nordhavnen til Holmen og videre ad den eksisterende
metro til Kastrup
Flere af letbaneforslagene indgår allerede i Letbaner.DKs
Trafikplan København (vist med link øverst til hjøre).
Det gælder strækningerne Herlev -
Nørrebrogade - Amagerbrogade og Nørreport - Lyngbyvej - Lundtofte.
Trafikkommission nedsat af magasinet Ingeniøren
Rapporten er ment som inspiration for den nye Trafikkommission, som
nyhedsmagasinet Ingeniøren har nedsat.
Trafikkommissionen skal være operativ og hurtig, og skal allerede
have udført sin opgave om otte uger.
Ingeniørens Trafikkommission er igen tænkt som en hjælp til
Infrastrukturkommission, som Transportministeriet nedsætter i
løbet af kort tid.
/ME
Download
Rapporten om fremtidens transport kan downloades her:
Fremtidsscenarier for transport i Danmark - (Pdf 1,3 Mb)
Relaterede nyheder:
|
Infrastrukturkommissionen består af forskere inden for
transport og økonomi samt transportorganisationer og erhverv.
(06.11.06). |
|
Bompenge, højhastighedstog, letbaner og koncentreret byudvikling
omkring stationerne kan afhjælpe det stigende trafikkaos.
(16.10.06). |
|
- men uden mere kollektiv trafik havde forsøget sandsynligvis
ikke haft effekt. (22.09.06)
|
|
Både Århus Byråd og Århus Amt er fast besluttet på
at forbedre den kollektive trafik med letbaner.
(01.09.06)
|
|
Mens vi venter på København-Ringsted, må der være
råderum til investering i letbaner - JP Kbh. (09.07.06). |
|
HUR omtaler letbaner som en naturlig del af hovedstadens trafik. (30.06.06)
|
|
Roskilde Amt har offentliggjort rapport der viser at spildtiden er steget 48 pct.
på et år. (10.04.06).
|
|
På baggrund af beslutningen om at udvide metroen, har Letbaner.DK udarbejdet et
forslag til fødelinier. (30.03.06).
|
|
Læs mere fra menuen øverst til venstre.
|