|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Letbaneløsninger skal med i trafikforliget
09.07.06 Mens det vil tage mindst to år at undersøge mulighederne for at udbygge jernbanestrækningen mellem København og Ringsted, er der allerede udarbejdet kollektive baneløsninger både i Københavns Amt og i Århus, der kan bidrage til at løse de stigende trafikproblemer. Løsningen, som de begge peger på, er letbaner, der er langt den billigste form for kollektiv bytrafik på skinner, både i anlæg og i drift. Samtidig er de med til at løse byernes store trængselsproblemer, fordi en letbane har en kapacitet, der svarer til seks bilbaner. Det er de mange positive resultater fra udlandet, som begge byer har bygget videre på og tilrettet efter lokale forhold. Nu hvor udbygningen af jernbanestrækningen mellem København og Ringsted er udskudt, må der i mellemtiden være økonomisk råderum for staten til investering i letbaner.
Nødvendige midlerBåde Københavns Amt og Århus ønsker, at der afsættes de nødvendige midler til at igangsætte deres planer i det kommende trafikforlig for at imødegå de stærkt stigende trafik- og miljøproblemer. Netop disse to byer er allerede langt bagud med baneinvesteringer i forhold til mange byer af tilsvarende størrelser i Europa. Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti ønsker at styrke den kollektive trafik med letbaner både i Århus, og i København mellem Lundtofte og Glostrup med senere forlængelse til Ishøj og Brøndby. Også borgmestre langs Ring 3-banen og i de omkringliggende større byer som f.eks. Holbæk og Ringsted bakker op om banen, fordi de kan se, hvor store perspektiver der er i at investere i denne letbane, der får forbindelse til fem S-togsstrækninger på tværs af København, og som for alvor vil styrke den kollektive trafik i hovedstadsregionen, ikke mindst til gavn for de mange pendlere. Den har også stor opbakning hos beboerne langs strækningen, og en undersøgelse i 2003 viste, at mellem 70-80 pct. ønsker at få banen, og de vil bruge den!
Finansieringsmodel for letbanerSiden 1997 har Københavns Amt og HUR undersøgt, hvordan et moderne trafiksystem langs Ring 3 skulle bygges, og valget er faldet ud til fordel for en letbaneløsning. I trafikaftalen, november 2003, blev der afsat en pulje til forundersøgelser af Offentlig-privat partnerskabsmodeller (OPP) til finansiering af bl.a. Ring 3-letbanen som et af de projekter, der skulle undersøges. Det er dette omfattende beregningsmateriale og uddybende analyser, der nu er færdigbearbejdet, og kan skabe grundlaget for finansiering af fremtidige letbaner i Danmarks to største byer. /Morten Engelbrecht Er bragt i uddrag i JP København d. 04.07.06: Letbaneløsninger skal med i trafikforliget
Relaterede nyheder:
|
||||||||||||||||||||||||||
|