Skal vi have flere løbehjul som i Oslo?
Delemobilitetens betydning overdrives
13.09.24
Jens Erik Sørensen, Midttrafiks adm. direktør, advarer mod at delemobilitet kommer til at fylde for meget i debatten, citerer han til MobilityWatch d. 23.05.2024.
Ifølge den afgående direktør, bør der være større fokus på den kollektive trafiks kerneprodukter. Jens Erik Sørensen tror ikke på, at cykler og delebiler kan løse de grundlæggende udfordringer, som den kollektive trafik står i. Han efterlyser investeringer i kerneprodukterne. Her henviser han blandt andet til bus og letbane.
Løbehjul, delebiler, cykler, frivillige busser, øtaxaer og et tilbagetog af Uber. Det er bare nogle af de forslag, som har været på banen i debatten om, hvordan man løser den kollektive trafiks udfordringer skriver MobilityWatch.
”Jeg har den dybeste respekt for alt muligt minimobilitet, men rygraden i kollektive trafik er bussen, toget, letbanen og vores flextrafik´.”
”Det er den, vi skal leve af, og alle dem, der leverer service den vej rundt, gør det godt. Så kan du altid kombinere med cykler og delebiler og alt muligt andet, men jeg kunne godt tænke mig, at der var mere fokus på kerneprodukterne,” siger Jens Erik Sørensen til MobilityWatch
kilde: MobilityWatch d. 23.05.2024
Hvilken type transport vil du helst tilbydes, når bilen må blive hjemme? I Oslo har dårlige cykelforhold medført en stor vækst i brugen af dele løbehjul, som kører overalt. Fotos fra Oslo d. 05.07.23 Helge Bay.
/HB
Læs mere på Mobilitywatch her, hvis du har login:
Afgående Midttrafik-direktør advarer om overdrevent fokus på delemobilitet
Andre nyheder:
|