Ny letbane i Helsinki på 25 km åbnede før tid og under budget d. 21.10.23. Jokeri-letbanen er en omegnsbane, svarende til Ring 3 i København.
Letbanelinje 15, som under byggeriet blev kaldt Spårjokern, er en 25 kilometer lang letbanelinje, der går mellem Kägeludden i Espoo og Helsinkis østlige centrum og har 34 stop undervejs.
Den kører uden om bycenteret på samme måde som Hovedstadens Letbane på Ring 3. Den har ikke forbindelse til Helsinkis eksisterende sporvejsnet endnu, men er forberedt til at få det.
Var færdig 8 måneder før tid!
Byggeriet af letbanen startede i sommeren 2019. Tre år senere meddelte infrastrukturselskabet Huvudstadregionens Stadstrafik, at projektet skrider frem i et stærkt tempo, og at sporvognene muligvis kunne begynde at køre før tid.
Testperioden trak ud og var præget af nogle tilbageslag. Men letbanen åbnede alligevel før tid, nemlig d. 21.10.23. Ifølge den oprindelige plan var det målet at starte driften i juni 2024. Der er således noget at lære her!
Åbningstalen blev holdt af Espoos kommunaldirektøren Jukka Mäkelä, og Statsminister Petteri Orpo var der også for at klippe det turkise bånd.
Ekspressporvogn
Tanken med letbanen er at forbedre den tværgående offentlige transport i hovedstadsregionen nord for Helsinkis indre by.
Den er blevet promoveret som en 'ekspressporvogn' og skal erstatte bus Rute 550, som siden lanceringen i august 2003 er blevet HSL's travleste med 40.000 passagerer/dag på hverdage.
Hele rejsetiden på 65 minutter, en gennemsnitshastighed på 25 km/t, svarer til buskøreplanen, men sporvognene vil ikke blive udsat for forsinkelser af trafikpropper. Busforbindelsen forventes at ophøre ved udgangen af året.
Linjen er udviklet af Jokeri Rail Alliance, oprettet af de to byer for at bringe initiativtagere, designere og entreprenører sammen i en enkelt paraplyorganisation. Den dobbeltsporede linje er bygget til 1000 mm sporvidde for kompatibilitet med Helsinki's sporvejsnet.
Det betjener 34 stop med en gennemsnitlig afstand på cirka 800 m. Tre af disse giver forbindelse til metrostationerne i Itäkeskus, Aalto-universitetet og Keilaniemi og tre til forstadsstationerne i Oulunkylä, Huopalahti og Leppävaara.
Byggeriet af linjen krævede fire nye broer over de radiale motorveje og en af byens ringveje, plus en 300 m tunnel ved Patterinmäki.
Civil works blev budgetteret til €382 mio. med yderligere €108 mio. til det rullende materiel plus €70 mio. til depot i Roihupelto, hvilket bringer det samlede beløb op på €562 mio.
Det svarer til 168 mio. DKK pr. kilometer, hvilket er flot klaret. Letbaner med dobbeltspor i byområder, koster normalt imellem 150 og 300 mio. DKK pr. kilometer.
/HB - kilder: Metro Report og statsmediet Yle
Helsinki har åbnet ny letbane på 25 km
Great news from Helsinki - new tramline "Jokeri" was built faster than planned and for lower budget! All cities should learn from Helsinki, 31.10.23.