Letbaner.DK
 
Aarhus tøver mens trængslen stiger
Nyhed 00625  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er letbaner?
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkiv
Tilbage
Næste


Aarhus Letbane ved Dokk1. Foto: Helge Bay

 

Aarhus tøver mens trængslen stiger

 
17.10.23

Det udvalg, der skal afgøre letbanens fremtid, tøver stadig. Hvor blev visionerne fra Samspil 2025 af?

Teknisk Udvalg har behandlet en overordnet rapport om trafikken i Aarhus i de kommende årtier. Den fastslår, at fremkommeligheden på byens hovedfærdselsårer vil gå fra moderat nedsat til kritisk i 2035.

Rapporten foreslår bl.a. "Flere (passagerer) i den kollektive trafik" som en løsning, men den peger ikke på den oplagte nødvendighed for at opnå dette, nemlig: MERE kollektiv trafik i form af bl.a. Letbanens etape 2.

Aarhus fremtidige kollektive trafik er desværre blevet politiseret i en sådan grad, at fornuftige argumenter har svært ved at trænge igennem til det udvalg, der skal anbefale, om letbanen skal videreudbygges, eller om der skal bygges en såkaldt BRT i stedet.

Det drejer sig ikke længere om at vælge en løsning som passagererne kan lide med høj komfort og kapacitet. Det drejer sig heller ikke om at passagererne strømmer til den nuværende letbane, som kører mere rettidigt end S-togene i København.

Og det drejer sig slet ikke om at vælge den mest bæredygtige og fremtidssikrede løsning, som letbanen er for Aarhus.

 
Bilbranchen har stadig godt fat i beslutningstagerne

De borgerlige partier er desværre faldet for en stærk bil- og busbranches argumenter for, at gummihjul er mere fleksible end skinner. Men passagerer ønsker ikke den fleksibilitet, der betyder at busruter ændres hver gang byrådet skifter farve. Passagererne ønsker sikkerhed for at kunne køre fra A til B hver dag i lang tid frem. En sikkerhed som kun letbanen kan give.

Og arbejdspladser har det på samme måde godt med letbaner. Derfor investeres der langs letbaner, fordi de giver sikkerhed for at blive. Og hånden på hjertet. Letbaner er ikke bare den mest bæredygtige trafikform efter cykel og gang. Den er den eneste form for kollektive bytrafik, som er attraktiv nok til at tiltrække bilister. - Og hvem kender nogen med bil, der synes godt om at køre i bybus?


Letbanens etape 2 visualiseret i Park Allé. Aarhus Kommune

 
Letbanen er holdbar

Ok, BRT-linjens tracé forpligter mere til at holde ruten fast end en bybuslinje, men ruten kan sagtens fraviges, og vi ved at trafikselskaberne altid vil udnytte denne mulighed når der skal spares. Især fordi BRT-tracéen oftere skal repareres for ujævnheder end letbanesporene, der blot skal slibes i de første 50 år.

BRT-bussen har en levetid på kun 10-15 år, og den kan kun have halvt så mange passagerer med, hvilket kræver dobbelt så mange førere. Den udelukker også god plads til barnevogne og cykler. Ét letbanetog har en levetid på 30-40 år, og har dobbelt så meget plads. Et letbanetog kan således erstatte hele 5 BRT-busser i indkøb.

Og BRT-bussens dæk afgiver stadig mikroplast, mens letbanen kun afgiver uskadelige jernpartikler.

 
Bæredygtighed i energiforsyningen

Letbanen har direkte forbindelse til vindmøller og solceller via køreledningen, mens BRT-busser på el skal køre rundt med en tung batteripakke fyldt med giftige metaller hentet fra Kina, Afrika og Sydamerika, der kan give leveringsproblemer. Og så er batterierne et miljøproblem, når de er færdige, da de er vanskelige at genanvende.

Og så bruger letbanen kun halvt så meget energi pr. passager som busser, (og 10 gange mindre end biler) pga. den lave rullemodstand på skinner.

"Jamen, den kan jo ikke køre i frostvejr?" siger de, der kun kender historien fra pressen. Jo, det kan den faktisk godt! Etaper 2 bliver en ren by-letbane og så giver frosten ikke problemer. Ellers var der ikke letbaner i 200 større europæiske byer i dag.

Det er kun langs fugtige områder på den tidligere nærbane mellem Grenaa og Odder, at letbanetog har oplevet problemer. Og de problemer arbejdes der på at løse. Men alligevel kører Letbanen faktisk så godt, at passagertallet stadig stiger på Grenåbanen om vinteren.

I første kvartal 2023 satte letbanen igen rekord med 1.413.906 passagerer imod 1.228.418 sidste år. Det tal overgår alle kvartaler i letbanens levetid fra 2017.

 
Samspil 2025

Hvor blev visionerne fra Samspil 2025 af? Letbanesamarbejdet skrev at "Aarhus Letbane etape 2 er afgørende for hele regionens fremtidige vækst. Det er en bæredygtig investering, som får massiv positiv indvirkning på både borgere og virksomheder, og som skal i gang nu".

Så se nu at komme videre med letbanen til gavn for by, miljø og mennesker!

 
Også bragt i Aarhus Stiftstidende d. 06.06.23:

/Helge Bay
trafikplanlægger og formand for Letbaner.DK

 


Andre nyheder:

Er elbiler grønne ?

Hvis vejtrafikken skal bidrage til mindre CO2, så er 1 mio. elbiler ikke nogen god løsning. (17.10.23)

Kiel får sporvogne igen

I årevis har ideer og koncepter til at genindføre sporvognen i Kiel været undervejs. (20.03.23)

Hvem kører med letbane og hvem kører med bus?

Nogen mener at BRT-busser kan det samme som letbaner, men passer det? (17.05.22)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
 

Læs mere her:

Hvor er visionerne: Se nu at komme videre med Letbanen til gavn for miljø og mennesker (Aarhus 06.06.23)
Letbane eller hurtige busser? Nyt udvalg skal klæde byråd på (Aarhus 04.05.21)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold