Stormgade i København, foto: Helge Bay
Er elbiler grønne ?
17.10.23 (opdateret d. 21.10.23)
Hvis vejtrafikken skal bidrage til mindre CO2, så er 1 mio. elbiler nok en tvivlsom løsning.
Elbiler sælges i stor tal, og udgør nu den naturlige forøgelse af bilparken.
Når de store vejprojekter samtidig gennemføres et efter et, vil det naturligt føre til flere biler og mere trafik. Men der vil også forsat køre mange fossilbiler rundt i de næste 10-15 år.
Er elbiler CO2-venlige?
En elbil koster meget mere CO2 at fremstille end en fossilbil pga. batteripakkerne. El-bilen er ekstra tung og skal samtidig køre længere før den har tilbagebetalt sit CO2-udslippet fra produktionen. Det hænger ikke sammen med at vi skal køre mindre og bruge mindre energi.
Og hvordan er det med miljøvenligheden ved produktion af litiumbatterier i den størrelsesorden? Råmaterialerne kommer fra Afrika, Sydamerika og Kina hvor miljø- og arbejdsforhold kan diskuteres. Og hvor sikre kan vi være på leverancerne i fremtiden? Det kniber stadig med udsigten til en fornuftig genanvendelse af batterierne.
Nedsæt de generelle hastighedsgrænser
Ud over at styrke bæredygtige brændstoffer og udvikling af brugbare brintløsninger, så vil den bedste vej at gå være, at nedbringe vejtrafikkens energiforbrug og CO2-udslip.
Nedsæt de generelle hastighedsgrænser til 90/70/30. Det koster lidt på rejsetiden på længere ture, men i byer bliver forskellen marginal. Malmø har vænnet sig til det for længst.
Forslag til nye CO2-venlige hastighedsgrænser
Fordelene er langt større end ulemperne. F.eks færre ulykker, mindre støj, mere tryghed på gaden og en næsten halvering af energibehovet. Vejkapaciteten bliver forøget, og togrejser vil blive mere attraktive.
Kollektiv trafik
Behovet for biltrafik bør mindskes ved at tilbyde bedre kollektiv trafik, især i byerne. Cykeltiltag er godt for pendlerafstande op til 10 km, men det er langt fra nok til at erstatte flertallet af turene.
Regn og kulde ødelægger lysten til at cykle for de fleste, ligesom de færreste er parat til at cykle afstande på over 10 km. Flere vil stille bilen, hvis der etableres atraktive transportmuligheder langs de mest befærdede veje. Her er letbaner et godt bud.
Flere letbaner til København
For at gøre det muligt at begrænse biltrafikken i f.eks. København, så må der etableres mere kollektiv trafik. Og det skal helst gå hurtigt og være noget som bilejere har lyst til at bruge. Letbaner har vist sig lige så gode til at tiltrække bilister som metroer, og de koster kun en fjerdedel af metro at anlægge, og kan bygges på den halve tid.
Med de erfaringer vi har høstet med letbaner i Danmarks nu, så burde banen være klar for nye projekter, især til København, der mangler ordentlig kollektiv betjening mange steder.
I Europa kører der letbaner med stor succes i 200 af de største byer, så hvorfor skulle det ikke kunne fungere, også i Københavns centrum?
Klimakrisen venter ikke
En ting er sikker. Klimakrisen venter ikke, - så det er med at komme i gang med fremtidens hurtige, komfortable og bæredygtige kollektive trafik, - også i København.
/HB og NW
Relaterede nyheder:
|