Letbaner.DK
 
Busbaner er sjældent sikret mod vejarbejder
Nyhed 00605  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er en letbane
Link
Støtte
Om foreningen
Kontakt
Arkiv
Tilbage
Næste


Bus Rapid Transit (BRT) i Ecuador. Ledninger skal væk og vejbaner skal støbes i beton for at BRT bliver stabil.

 

Busbaner er sjældent sikret mod vejarbejder

 
16.05.22

Selvom særlige busbaner anlægges, er der ingen garanti for at BRT-driften bliver stabil, da vejarbejder og vedligehold af belægningen kan medføre at busbanen ikke er farbar.

Hvis særlige busbaner for BRT skal være lige så effektive som letbanespor, så skal ledninger under vejen også flyttes væk og banen skal anlægges med beton. Den proces er lige så dyr og krævende, som ved letbaneanlæg.

Vælger man ikke dette, vil der opstå vejarbejder i sporet, som jævnligt vil forsinke bussen med ruteomlægninger i længere perioder.

BRT-busser benævnes ofte som mere fleksible på gummihjul end letbaner, med det skal forstås i forhold til den omgivende vejtrafik. Det er ikke passagerernes ønske at køre omveje. De oplever kun "fleksibiliteten" som ustabil drift og til gene for bussens rettidighed.

De fleste kender allerede A-busser, C-busser, S-busser eller X-busser, men ingen af disse buskoncepter har ændret på passagerernes køreoplevelse. De bliver som alle andre buslinjer ofte udsat for uheldige ændringer og besparelser.

 
BRT-busser fremstilles som lige så gode som Letbaner

De enkeltstående problemer, der har været med de første letbaneanlæg har fået modstandere af letbaner til at vejret morgenluft, og der lægges store kræfter i at få ændret oplagte letbaneplaner til BRT-linjer, f.eks. i Aarhus og København.

Nogle modstandere af letbanen, især bilister, glemmer at letbanen er en god løsning på overfyldte veje, da den tiltrækker bilister bedre end busser. I Bergen blev letbanemodstandere til tilhængere efter åbningen.

Skulle det lykkes at få gennemført BRT-bus på oplagte letbanelinjer, vil politikere og brugere blive slemt skuffede. BRT-busser kan nemlig ikke levere de forbedringer for pendlerne, som ønskes på de tunge buslinjer i Aarhus og i hovedstaden.

Miljøproblemer med bilkøer vil fortsætte, da vejtrafikken ikke bliver aflastet, som der er behov for.

I Aalborg bygges der nu en BRT-linje. Den har allerede overskredet budgettet. Men det bliver spændende at se om den lever op til det lovede, når den står færdig i 2025.

 
Aarhus Letbane kører bedre end 5C i København

På buslinje 5C i København, der er markedsført som delvis BRT-bus, er passagertallet faldende ifølge movia-tal fra før Corona.

Aarhus Letbane har derimod løst sine opstartsproblemer, og pendlerne kommer igen efter Corona. I morgenmyldretiden er vognene tæt pakket og der er glæde at spore blandt det stigende antal passagerer. Prognoserne skal nok nås med byudviklingen i Lisbjerg nord for Aarhus.

Aarhus etape 2 bør også gennemføres som letbane, hvis byen tager sine egne beslutninger og miljøet alvorligt.

 
Fordele ved letbaner kontra BRT

  • Kollektivt rejsende har brug for stabile trafikmidler med pålidelighed og rettidighed i mange år frem
  • Med skinnetrafik får pendlerne en langt mere komfortabel transport
  • Bussers fleksibilitet gælder kun i forhold til vejtrafikken - for passagererne er det en gene
  • Letbaner har det halve energiforbrug pr. passager ift. BRT jf. sammenligning i Bergen.
  • Letbanen er det mest bæredygtige kollektive transportmiddel
  • Ingen plastpartikler fra gummihjul
  • Ingen produktionsforurening fra tunge miljøbelastende batterier
  • Ét letbanetog kan erstatte fem BRT-busser i indkøb sammenlignet på kapacitet og levetid

 


Aalborgs Plusbus (BRT) vist på Jyllandgade.
Visualisering: Aalborg Kommune

 
/HB og NW

 


Relaterede nyheder:

Sådan bliver letbanen i Odense

Efter måneder med negative artikler om letbanen, fik Fyens Stiftstidende endelig øjnene op for de fordele der venter Odense. (15.05.21)

Hvorfor ikke busløsninger?

Når der er mange rejsende i en vejkorridor, og man ønsker at flytte bilister til den kollektive trafik, må man gøre den mere attraktiv. (ny video 27.12.21)

Uppsala har valgt letbane frem for BRT

Uppsala Kommune besluttede d. 24.11.21, at bygge en letbane, skriver Infrasverige d. 25.11.21 (06.12.21)

Skinneeffekten kommer fra - skinnerne

Det er primært to forhold, der gør den store forskel mellem letbane og bus. (15.11.20)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
 

Skulle det lykkes at få gennemført BRT-bus på oplagte letbane-linjer, vil politikere og brugere blive slemt skuffede.

/Letbaner.DK

 

Læs mere her:

Forstå hvad BRT-busser virkelig er (Ottava 19.10.18)
Letbaner.DK:
Hele formålet med at forbedre den kollektive trafik kan ryge fløjten, hvis der vælges BRT-busser
(Altinget 20.04.22)
BRT er billigere og mere fleksibel, men her vinder letbanen. (Aarhus 04.04.22)
Letbanevæksten er stærk i Europa, siger UITP (IRJ d. 16.01.22)
Byggeri langs BRT-linjer flytter næppe folk ud af bilerne (Login) (Ingeniør 27.10.21)
Baneekspert:
Man kan ikke sammenligne letbane og ‘super busserne’ BRT
(Login) (Ingeniør 27.08.21)
Stationsnærheden virker – hvorfor ødelægge den? (København 28.01.19)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold