Bus Rapid Transit (BRT) i Ecuador.
Ledninger skal væk og vejbaner skal støbes i beton for at BRT bliver stabil.
Busbaner er sjældent sikret mod vejarbejder
16.05.22
Selvom særlige busbaner anlægges, er der ingen garanti for at BRT-driften bliver stabil, da vejarbejder og vedligehold af belægningen kan medføre at busbanen ikke er farbar.
Hvis særlige busbaner for BRT skal være lige så effektive som letbanespor, så skal ledninger under vejen også flyttes væk og banen skal anlægges med beton. Den proces er lige så dyr og krævende, som ved letbaneanlæg.
Vælger man ikke dette, vil der opstå vejarbejder i sporet, som jævnligt vil forsinke bussen med ruteomlægninger i længere perioder.
BRT-busser benævnes ofte som mere fleksible på gummihjul end letbaner, med det skal forstås i forhold til den omgivende vejtrafik. Det er ikke passagerernes ønske at køre omveje. De oplever kun "fleksibiliteten" som ustabil drift og til gene for bussens rettidighed.
De fleste kender allerede A-busser, C-busser, S-busser eller X-busser, men ingen af disse buskoncepter har ændret på passagerernes køreoplevelse. De bliver som alle andre buslinjer ofte udsat for uheldige ændringer og besparelser.
BRT-busser fremstilles som lige så gode som Letbaner
De enkeltstående problemer, der har været med de første letbaneanlæg har fået modstandere af letbaner til at vejret morgenluft, og der lægges store kræfter i at få ændret oplagte letbaneplaner til BRT-linjer, f.eks. i Aarhus og København.
Nogle modstandere af letbanen, især bilister, glemmer at letbanen er en god løsning på overfyldte veje, da den tiltrækker bilister bedre end busser. I Bergen blev letbanemodstandere til tilhængere efter åbningen.
Skulle det lykkes at få gennemført BRT-bus på oplagte letbanelinjer, vil politikere og brugere blive slemt skuffede. BRT-busser kan nemlig ikke levere de forbedringer for pendlerne, som ønskes på de tunge buslinjer i Aarhus og i hovedstaden.
Miljøproblemer med bilkøer vil fortsætte, da vejtrafikken ikke bliver aflastet, som der er behov for.
I Aalborg bygges der nu en BRT-linje. Den har allerede overskredet budgettet. Men det bliver spændende at se om den lever op til det lovede, når den står færdig i 2025.
Aarhus Letbane kører bedre end 5C i København
På buslinje 5C i København, der er markedsført som delvis BRT-bus, er passagertallet faldende ifølge movia-tal fra før Corona.
Aarhus Letbane har derimod løst sine opstartsproblemer, og pendlerne kommer igen efter Corona. I morgenmyldretiden er vognene tæt pakket og der er glæde at spore blandt det stigende antal passagerer. Prognoserne skal nok nås med byudviklingen i Lisbjerg nord for Aarhus.
Aarhus etape 2 bør også gennemføres som letbane, hvis byen tager sine egne beslutninger og miljøet alvorligt.
Fordele ved letbaner kontra BRT
|