Letbaner.DK foreslår altså at der tages hul på beslutningsprocessen om en fortsat udbygning af letbaner i Hovedstadsområdet, der kan supplere og understøtte Københavns Metro og Hovedstadens Letbane - med henblik på klimamål..
Hvorfor letbaner?
Baggrunden er at letbaner er det mest bæredygtige kollektive trafikmiddel, der på én gang forbedrer komfort, stabilitet, tilgængelighed og mobilitet, samtidig med at byens grønne profil forbedres.
Letbaner mindsker behovet for at eje en bil i byen og forbedrer borgernes generelle livskvalitet med stille kørsel i grønne gader med færre biler.
De falder fint i tråd med klimamålene på transport-området, hvor der savnes konkrete tiltag for effektivt at nedbringe udledning af CO2 uden brug af miljøskadelige batterier.
Letbaner er mere komfortable, stabile og bæredygtige end noget bussystem (BRT), og de kan befordre dobbelt så mange på samme areal uden at genere biltrafikken. 1)
I forhold til metrolinjer har letbaner en cirka fem gange lavere anlægspris, og kan derfor anlægges længere ud i forstæderne, hvilket styrker lokaltrafikken mange flere steder.
Ballerup - Brønshøj - Hovedbanen - Kastrup Cph
Forslaget L2 (rød linje) er en tiltrængt udvidelse og forbedring af det forslag, som Københavns Kommune har udarbejdet for en letbane mellem Gladsaxe og Nørrebro/Nørreport Station.
L2 matcher og supplerer Hovedstadens Letbane (Ring 3) på længde og effektivitet. Den forbinder forstæder med bolig- og erhvervsområder fra Ballerup i vest via indre by til lufthavnen på Amager i øst. Den forbinder til 6 S-togs- og regionaltogsstationer og 6 metrostationer.
|