Grenaabanens invielsestog d. 12.05.2019 på Østbanetorvet. Foto: Letbaner.DK
Aarhus letbane er på vej til at blive en stor succes,- så den skal vi have mere af
10.02.20
Aarhus Letbane har haft en hård start, men nu begynder det at køre godt.
De to første år har været præget af mange forskellige problemer. Åbningen blev forsinket af manglende godkendelser og senere aflyst. Åbningen af den indre strækning skete d. 21/12-2017 og var spontan uden festligholdelse for borgerne.
Senere testkørsler på Odderbanen blev standset af Trafikstyrelsen, så banen kunne først åbnes otte måneder senere d. 25/8-2018.
Så var turen kommet til Grenaabanen hvor banen og overkørslerne havde stået stille i to et halvt år. I den periode havde Banedanmark renoveret sporet, men de havde ikke nået at topsikre overkørslerne til åbningen - igen otte måneder senere d. 30/4-2019, . Åbningen blev fejret d. 12/5-2019 med et VIP-tog til alle banens byer.
Efter åbningen begyndte overkørsler at fejle, og det resulterede i mange forsinkelser, der spredte sig på den enkeltsporede bane. Det hjalp heller ikke at vinterberedskabet var sparet væk, så da der kom is på køreledningerne, gik togene i stå. Teknisk kunne dette være løst på mange måder, men var valgt fra som et resultat af den stramme økonomi efter underbudgetteringen i 2014, hvor også staten trådte ud som medejer af projektet.
Byggeperioden
Aarhus Letbane er som bekendt den første af sin slags i Danmark, og den har (erkendt) haft mange børnesygdomme og kvaler.
Letbanens problemer har koncentreret sig om de gamle nærbaner, mens den nye letbanestrækning har kørt ret stabilt i lang tid. Det kan ses ud af letbanens statestik om rettidighed og passagertal.
I selve byggeperioden kæmpede letbanen også med mange problemer, især rådgiverens underbudgettering og senere manglende godkendelser fra Trafikstyrelsen. Selve togene fra Stadler blev dog leveret helt efter planen og fungerer godt.
Heldigvis er der ved at være styr på det meste nu, og vi kan se tilbage på etableringen af etape 1, der med integration af næsten 100 km gamle sidebaner, var en ret stor mundfuld at starte op med.
Den første metro havde også problemer
Prøver man at sammenligne med Danmarks første metro i København, er Aarhus Letbane kommet hurtigt på benene.
Metroen var et rent kaos de første tre-fire år, hvor døre faldt af tog, som tit stoppede midt i tunnelerne med nød-evakueringer. Ingen kunne regne med dem. Den nyeste etape (Cityringen), der åbnede d. 27/9-2019, er tilgengæld startet op uden nævneværdige problemer.
Letbanens etape 2
Den nu diskuterede etape 2 af Aarhus Letbane bliver udelukkende nye strækninger, og kan derfor opføres uden udfordringer med de tidligere enkeltsporede baner. Ligeledes er der nu hentet en hel del erfaring, som helt sikkert vil hjælpe på resultatet.
Aarhus Letbane er allerede nu meget afholdt af brugerne, og passagererne strømmer til. Problemerne er efterhånden løst, og fremover kan den afhjælpe nogen af trafikproblemerne i byen. Aarhus er i stor vækst og hvis det ikke skal ende i kaos, kræves der investeringer i nye trafikløsninger, som letbaner.
Letbaner vinder frem overalt
Letbanen udfylder et tomrum i den kollektive trafik, som især Aarhus mangler at få udfyldt, da byen jo hverken har S-tog eller metro.
I Europa findes der ikke mindre end 200 byer med letbaner eller sporvejssystemer, og de allerfleste er nye (fra efter 1985), og resten er moderniseret til ukendelighed. I resten af verden bygges der også mange letbaner, især i USA og Kina. Ingen af disse byer kunne forestille sig at undvære deres letbaner.
Elektriske tog, herunder letbaner, er den eneste transportform, der kan reducere persontransportens CO2-udledning markant, fordi bilister er mere villige til at skifte til skinnetransport end til bustransport.
El-tog kan køre uden miljøbelastende dieselolie, *litium-batterier og gummidæk, og er dermed et stort skridt i retning af at overholde klimamålene.
Aarhus Letbane "er stærkt på vej til at blive en stor succes, så den skal vi have mere af".
(Citat fra Aarhus Stiftstidende d. 07.02.2020).
/Helge Bay
Relaterede nyheder:
|