Letbanetog holder klar på Aarhus H spor 1 onsdag d. 20/12 til en af de sidste testture.
Foto: Letbaner.DK
Letbanen har fået tilladelsen - og er igang
21.12.17 (opdateret 23.12.17)
Aarhus Letbane åbnedes officielt ved DOKK1 torsdag d. 21/12 kl. 10. Sikkerhedsgodkendelsen blev en prøvelse.
Onsdag d. 20.12.17 kl. ca. 19.30 gav Trafikstyrelsen sin tilladelse til Aarhus Letbane til at køre med passagerer. Letbanen har længe meldt sig klar til at åbne med få timers varsel, og det sker nu efter et 3 måneders langt og træls godkendelsesforløb hos Trafikstyrelsen.
Kort efter meddelelsen onsdag aften kl. 19.40 var Letbaner.DK på perronen på Aarhus H, og kunne gratulere nogen glade førere. Her fik vi første information om åbningen ved DOKK1.
Der bliver VIP-afgang kl 10.32, men først fra kl. 11 kan alle andre køre med gratis resten af dagen. Fra fredag kl. 4.50 indledes den officielle drift fra Aarhus H.
Tillykke
Tillykke til Aarhus med den nye letbane, som stort set alle har glædet sig til, og en stor gruppe glade Århusianere indviede uofficielt lørdag d. 16.12.17 på havnen.
Nu kan de første danskere endelig prøve hvad det vil sige at køre med en letbane til dagligt. Vi glæder os til at høre deres vurdering!
Sikkerhedsgodkendelser trak ud
Den oprindelige åbningsfest blev aflyst aftenen før (16 timer før) til alles overraskelse. Hele byen var klar til at hilse letbanen velkommen med taler, musik og sang. Men det krævede yderligere tre dræbende måneder, før godkendelsen kom i hus. Der var tydeligvis problemer med både godkendelser og kommunikationen organisationerne imellem.
I begyndelsen troede de fleste at Letbanen havde hovedansvaret og Letbaner.DK vidste ikke mere end man kunne læse i avisen. Møder og forhandlinger foregik bag lukkede døre og kun meget få personer kendte til problemernes reelle indhold. Derfor holdt Letbaner.DK sig tavs omkring forløbet i håbet om en hurtig løsning.
Letbaner.DK følte ikke at kunne bidrage med noget konstruktivt, men vi har som mange andre fulgt måbende med fra sidelinjen. Der var jo ikke var tale om politiske forviklinger, men rent tekniske godkendelser, hvor Trafikstyrelsen jo er landets ubestridte øverste myndighed. Deres beslutninger kan ikke engang ankes.
Det sidste er måske indgangsvinklen til at få en fornemmelse af kommunikationen. Som en ung organisation med fart på møder letbanen etaten Trafikstyrelsen, der jo ret beset nedstammer fra det tidligere Generaldirektorat i DSB.
Generationskløft?
Man kan derfor godt forestille sig visse kommunikationsproblemer, når man samtidig kender det svære forløb, der var før letbaneprojektet blev accepteret og vedtaget ved lov.
Hvis der samtidig som udgangspunkt er stillet samme krav til letbanen som til jernbaner, er det ikke svært at forstå problemerne. Men Aarhus Letbane er jo også den første i Danmark og dermed det projekt der skal høstes erfaringer fra.
Dem der har kørt med moderne letbaner i Europa og har oplevet den "lette" driftsform, ved også at letbaner burde retfærdiggøre "lettere" krav. Men så simpelt er det altså ikke.
Letbaner.DK har ikke kunne bidrage til processen
Vi stoler på at Trafikstyrelsen stiller rimelige og nødvendige krav til glæde for passagerers sikkerhed.
Men når det er sagt, så kunne man blive urolig, da man læste den ene artikel efter den anden, hvor den dårlige kommunikation skinnede igennem.
Man diskuterede lysstyrken i toplanternen. Man kunne ikke kunne få tilladelse til at lukke overkørsler på Odderbanen ved hurtig testkørsel. Og hver gang letbanen aflevere nye dokumenter ændredes kravene ifølge Regionsformand Bent Hansen. De fleste begyndte at fornemme at problemet måske ikke kun var Aarhus Letbanes.
Åben ordkrig
Men ingen andre end de involverede parter ved præcist hvad der er foregået på møderne. Derfor var det også befriende da borgmester Jacob Bundsgaard d. 16.12.17, og tidligere også Regionsformand Bent Hansen d. 15.11.17, tog bladet fra munden for i bramfrie vendinger og give udtryk for deres frustrationer over forløbet. Borgmesteren anbefale ministeren at få undersøgt forløbet uvildigt. (Se video nederst).
Tilsvarende fik Trafikstyrelsen så mulighed for at beklage kvaliteten af det afleverede materiale som "meget dårligt". Materiale som en uvildig professionel assessor tidligere havde godkendt.
Transportministeren tog også part i diskussionen ved at støtte en uvildig granskning af forløbet, dog set fra modpartens synspunkt.
Heldigvis er den ophedede diskussion endt med en tilladelse til kørsel med passagerer, dog på betingelser, der skal opfyldes efterfølgende, hvilket er helt normalt.
Fremtiden kræver god kommunikation af alle
For at få sikret en konstruktiv dialog imellem organisationerne ved fremtidige godkendelser er det vigtigt at tage ved lære af forløbet i Aarhus. Selv om alle ved at der er længere fra København til Aarhus, end fra Aarhus til København, så kan problemet opstå igen.
Mange baneprojekter står for at skulle sikkerhedsgodkendes i de kommende år (Resten af Aarhus etape 1, København-Ringstedbanen, Cityringen, Odense Letbane og Signalprojektet), og tilsvarende forsinkelser bør ikke forekomme igen. Det har vi ikke råd til.
/CB /NO /NW
Lettet letbane-direktør: Det er fantastisk.
Se interviewet med Claus Rehfeld moshøj på åbningsdagen her: TV2 OJ, 21.12.17.
Indstillet på åben undersøgelse
Borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard, kritiserede lørdag det forløb, som Letbanen har været igennem i forbindelse med sikkerhedsgodkendelserne: TV2 OJ, d. 16.12.17.
Relaterede nyheder:
|