Forstærkning af Albanibroen så den er klar til letbanen
Foto: Odense Letbane
Odense Letbane på fuld kraft i 2017
31.01.17
Odense Letbane går ind i en ny og spændende fase, når de store kontrakter på togsæt og transportsystemet ifølge planen bliver indgået i løbet af 1. halvdel af 2017. Samtidig går anlægsarbejdet for alvor i gang ude i gaderne.
Dermed kan odenseanerne snart få en idé om, hvordan den kommende letbane vil sætte sit præg på byen, når den åbner i 2020.
Odense Letbane er i fuld gang med at blive etableret i disse år. Det 3,1 mia. kr. store anlægsprojekt forventes at stå klar i slutningen af 2020, hvor 14,5 km letbane skal forbinde boligkvarterer i nordvest med centrum og universitets- og hospitalsområdet i syd.
Fremtidens banegårdsplads i Odense med busser og letbane på forsiden. Biler kører på bagsiden af banegården. Visualisering: Odense Kommune
Siden 2015 har forsyningsselskaberne været i gang med at flytte rør og kabler under letbanens kommende linjeføring, mens letbanen har udført flere forberedende arbejder, bl.a. forstærkning af Albanibroen og Middelfartbroen, mens tre cykel- og gangtunneler under den trafikerede Ørbækvej er blevet forlænget.
I juni 2017 er det planen, at selve anlægsarbejdet også kaldet "Civil Works" går i gang. Dermed begynder odenseanerne at kunne se, hvordan vejbaner, fortove og cykelstier kommer til at dele pladsen i byrummet med letbanen. Anlægsarbejdet er delt op i syv mindre udbud, der dækker syv forskellige strækninger gennem byen. Her er i alt 10 entreprenør-virksomheder blevet udvalgt til at deltage i udbuddene, der bliver afgjort løbende frem til 2018.
Letbane-projektet i Odense er dermed for alvor ved at komme op i gear. For når anlægsarbejdet er afsluttet, går den kommende leverandør af transportsystemet i gang med at anlægge skinner, køremaster, stationer og andre tekniske installationer i perioden fra udgangen af 2017 til 2020. Til slut skal letbanen og togsættene testes ifølge planen i løbet af 2020.
Forhandlinger i gang
Lige nu forhandler Odense Letbane med tre forskellige leverandører af transportsystemet. Det drejer sig om italienske Ansaldo, Comsa fra Spanien og tyske Siemens sammen med Aarsleff Rail. Forventningen er at kunne skrive kontrakt med én af byderne i første halvdel af 2017.
Det samme gælder for de 14 togsæt, som skal indkøbes til Odense. Aktuelt er der fire leverandører i spil, nemlig CAF fra Spanien, Siemens fra Tyskland, Skoda fra Tjekkiet og Stadler Pankow, som holder til i Berlin. Desuden er Ansaldo gået sammen med Stadler Pankow om at byde på en kombineret løsning af begge udbud, ligesom Siemens også byder på transportsystem og vogne i én samlet løsning.
Selve driften af Odense Letbane bliver udbudt i løbet af 2017 og forventes at være afsluttet i 2018. Det vil sige, at en operatør og vedligeholder er fundet i løbet af 2018.
Budgettet for letbanen er 2.982 milliarder kroner (2014-priser), som er aftalt i principaftalen fra juni 2014 mellem staten, Region Syddanmark og Odense Kommune.
Hertil kommer en række tilkøb til letbaneprojektet, som primært handler om byforskønnelse (græs mellem sporene, nye pladsdannelser m.v) i forbindelse med anlægsarbejdet. Disse tilkøb finansieres af Odense Kommune. Således ender det samlede budget på cirka 3,1 milliarder kroner i 2014-priser – budgettet bliver løbende justeret op i forhold til prisudviklingen.
Linjenet etape 1 med 26 stationer Odense Letbane 2016.
Letbanen bidrager til byudvikling
Beslutningen om at anlægge en letbane tog Odense Byråd tilbage i 2011 med den begrundelse, at letbanen skal være en central brik i transformationen af Odense fra en "stor dansk by til en dansk storby", som byrådets vision lyder. Med investeringer for over 40 mia. kr. frem til 2022, øget bosætning og erhvervsudvikling vil der blive behov for nye transportløsninger.
F.eks. regner man med mere end 60.000 daglige brugere af Campus Odense-området ved Syddansk Universitet og det kommende universitetshospital. Ligesom der forventes en fordobling af brugerne på Odense Banegårdscenter i løbet af samme periode.
Letbanen er også valgt som løsning, da den udover at bidrage med et attraktivt og miljøvenligt kollektivt transporttilbud, også forventes at skabe vækst og byudvikling som tilfældet har været i en række andre byer rundt om i verden. Og allerede nu har er en række investorer set sig lune på byggegrunde langs letbanen, både i centrum og langs indfaldsvejene, ligesom interessen for at købe bolig langs letbanen er stigende ifølge lokale ejendomsmæglere.
Letbanen bidrager også til at forskønne en stor del af Odenses byrum langs linjen. Der kommer nye vejbaner, fortove og cykelstier, ligesom letbane-projektet opgraderer og fornyer en række centrale pladser og områder som f.eks. Benedikts Plads og pladsen foran Odense Idrætspark. Forskønnelsen af byrummet er et tilkøb, som Odense Kommune har foretaget, da letbanens budget alene må anvendes til at anlægge banen. Desuden understøtter letbanen Odenses grønne profil ved at etablere græsspor på en stor del af strækningen og plante to træer for hvert træ, der fældes – hvoraf en del af træer skal placeres langs med skinnerne.
Når letbanen forventes at køre i 2020, får den ifølge prognoserne ca. 34.000 passagerer dagligt på de i alt 26 stationer. Den vil i gennemsnit køre hvert 10. minut fra kl. 05 om morgenen til 01 om natten. Prisen bliver forventeligt, hvad der svarer til en busbillet.
/RB, kilde: Odense Letbane
Relaterede nyheder:
|