Letbaner.DK
 
Jernbane til Billund betyder ingen hurtigtog
Nyhed 00470  
Forside
Nyheder
Klip fra Pressen
Hvad er Letbaner
Hvorfor Letbane
Udland
TV & video
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkivet
Tilbage
Næste
Uddybning

Rhonexpress
Rhonexpress fungerer som lufthavnsbane i Lyon.
Foto: Allan Frank, Wiki

 

Jernbane til Billund betyder ingen hurtigtog til Herning og Holstebro

 
19.02.14 opd. 27.02.14
Valg af system til Billundbanen skal afgøres til april. Valget står imellem at etablere en jernbane fra Jelling, eller en letbane fra Vejle til Billund.

Men jernbaneløsningen vil fratage Nord-vestjylland sine hurtigtog, skriver Trafikstyrelsens rapport "Forundersøgelse af banebetjening af Billund", og dette kan kun løses med flere baner.

Rapporten anslår jernbaneløsningens rejsetid Vejle-Billund til 29 min. mod letbanens 23 min. Rapporten vurderer prisen ud fra en "let" sidebane til 120 km/t uden godstrafik og uden elektrificering. (Anslået 0,7 mia. kr.). Prisen må være undervurderet, da banen også bør elektrificeres når Herningbanen ved Jelling nu bliver det.

Rapporten vurderer selv at den foreslåede trafik i Grejsdalen som "anstrengt" og at hurtigtog fra Struer, Holstebro og Herning må vige for lufthavnstogene.

Togene mellem Jelling-Vejle vil køre i en så stram køreplan, at de sandsynligvis ikke vil kunne køres videre fra Vejle til fx Fredericia eller Kolding af hensyn til rettidigheden. (Den kurvede enkeltsporede bane i den fredede Grejsdal tillader kun 60 km/t). Det betyder at alle de rejsende til Billund sandsynligvis alligevel skal skifte tog i Vejle ligesom med letbaneløsningen.

"Rejser til og fra fx Odense og København vil i givet fald altid indebære togskift i Vejle", skriver rapporten, som ikke beskriver muligheden for at videreføre lufthavnstogene til Fredericia eller Kolding.

Gennemføres lufthavnstogene alligevel til fx Fredericia, kan det betyde, at Timemodellens sidste Lyntog Aarhus-Vejle-København vil forsvinde fra Vejle og køre over fjorden i stedet. Der vil nemlig mangle plads på skinnerne syd for Vejle og især fra Brejning til Fredericia.

For at afhjælpe dette må der investeres flere penge i nye spor, fx fra Jelling til Horsens i retning Aarhus (Pris ca. 1,6 mia. kr.) og måske en stikbane mod Herning (Pris ca. 0,4 mia.kr.). Det vil sige at Billundbanen med elektrificering og nødvendige udvidelser kan blive meget dyrere. (Anslået 3,0 mia. kr.).

En letbaneløsning kan følge den korteste rute mellem Vejle og Billund uden om den langsomme Grejsdal uden at forringe togene fra Vejle, Herning og Holstebro. Letbanen bliver hurtigere, selv om den i Vejle skal køre langsomt igennem byens gader. Letbaner skaber ikke barriere i byen. En særlig god ting ved letbanen er muligheden for en højere frekvens fx 2-4 tog i timen. (Anslået 1,5 mia. kr.).

Letbaneløsningen vil umiddelbart kunne opfylde behovet i en overskuelig fremtid uden udbygninger og kan desuden betjene Vejle by, Bredsten og Billund by ved at følge den gamle hovedvej i stedet for den fredede Grejsdal. Togskiftet i Vejle bliver ubetydeligt, hvis der etableres høj frekvens uden ventetider og gode forhold med fx rulletrapper.

Derfor bør en større statslig finansiering sikres til en letbane til Billund Lufthavn, så den løsning kan komme i spil, uanset at letbaner i byer normalt finansieres med en statslig andel på kun ca. 45%.
 

Læs uddybende artikel her:

Billundbanen skal afgøres til april
 

/HB
 


 
Relaterede nyheder:

Lufthavnsbane til Billund

Trafikstyrelsen har gennemført en forundersøgelse af banebetjening til Billund. (Jernbanen nr 5-2012) Pdf.

Forslag til letbane Kolding - Billund

Et konkret ideoplæg til letbaner i Trekantsområdet kan blive virkelighed. (16.11.06).
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 

Printervenlig udgave

Med en letbane kan man køre hurtigere og med en højere frekvens uden at forringe den nuværende banedrift.

Letbaner.dk

 
 

Læs mere her:

Vestjyder vrissede af DF-formanden (Login)
(Struer 12.04.19)
Billundbane vil afkoble Herning og Struer
(Herning 05.04.19)
Letbane frem for jernbane til Billlund (Login)
(Altinget 26.02.14)
Borgermøde om banebetjening af Billund 6/3
(TS d. 24.02.14)
Jernbane til Billund overbelaster Grejsdalen
(Vejle 24.02.14)
Tænk jer godt om
(Billund 15.01.14)
Billundbane giver flere Københavnere
(TVS d. 14.01.14)
Billund Lufthavn får togforbindelse i 2020
(Check-In 14.01.14)
Trafikforsker: Letbane vil betyde skift i Vejle
(Billund 14.01.14)
Letbane er ikke den bedste løsning
(Vejle 14.01.14)
Jernbane til Billund kan blive joker
(Vejle 13.11.13)
Carl Holst:
Regionen bør lægge penge i letbane

(Vejle 10.11.13)
DF vil have jernbaneforbindelse til Legoland
(Billund d. 09.11.13)
Tog fra Vejle til Billund
(Vejle 21.10.13)
Øst-vest-konflikt om Billund-jernbane
(Ingeniøren 27.09.13)
Aalborg Lufthavn får tog til døren
(Aalborg 22.03.13)
Letbane til Billund er med i trafikforhandlinger
(Transport 22.01.13)
Letbane med i forhandlinger
(Billund 14.01.13)
Letbane med i forhandlinger på borgen
(Billund 12.01.13)
Letbane kan få pensions-penge som starthjælp
(Billund 03.01.13)
1,3 mia. kroner for letbane fra Vejle til Billund.
(check-in 03.09.12)
Staten vil ikke alene betale letbane i trekant-området
(Billund 31.12.12)
Billund vil beholde Grindstedbanen
(Billund 20.12.12)
Vil fjerne skinner til Grindsted
(TVSyd 20.12.12)
 
Rapporter:
 
Forundersøgelse Letbane til Billund
(TS, Aug. 2012)
TOGFONDEN DK
(TS, Sept. 2013)
EN MODERNE JERNBANE - Udmøntning af TOGFONDEN DK
(FT d. 14.01.14)
 

Fakta:

Der findes allerede lufthavnsletbaner i Bremen, Edinburgh, Zürich og Lyon, og snart også i Bergen.



 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 27.02.14