Visualisering: Søren Kirkegaard, Indre by
Letbaner er en overset løsning i Indre by
27.08.12
Indre By Lokaludvalg i København opstiller en debatvogn
tirsdag den 4. september 2012
Københavns Kommune er uambitiøse og berøringsangste, når det kommer til
diskussionen om, hvordan man løser de trafikale problemer i Indre By. Det mener Indre By Lokaludvalg,
som peger på, at letbaner bør undersøges, som løsning på trængsels-
og forureningsproblemerne i bydelen.
Derfor vil Indre By Lokaludvalg nu tage hul på dialogen med bydelens borgere og brugere.
Debatvognens placering i København (OpenStreetMap)
Borgerorienteret trafikkonference
Derudover planlægger lokaludvalget i samarbejde med Miljøpunkt Indre By-Christianshavn en
borgerorienteret trafikkonference for hele København, som formentlig vil blive afholdt i løbet
af efteråret.
Letbaner kan måske løse trængsels- og forureningsproblemerne i Indre By, men Københavns
Kommune har ikke undersøgt letbanernes potentiale i Indre By i forbindelse med udbygning af den kollektive
trafik til bunds.
Borgerrepræsentationen vedtog i juli, hvordan den kollektive trafik skal udbygges de kommende år
indtil 2025. Her blev det vedtaget, at Københavns Kommune vil satse på metro til Sydhavnen samt en
letbanelinje fra Ring 3 til Nørrebro Station. Men beslutningen indeholder ingen svar på, hvordan
Indre By skal komme af med de trafik- og miljømæssige problemer, der præger bydelen.
Politikerne udviser med deres beslutning ikke tilstrækkelig vilje til aktivt at begrænse biltrafikken, konstaterer
Indre By Lokaludvalg, der netop har sendt et brev til kommunens politikere.
- Kommunens politikere virker angste for at vedtage nogle tiltag, som vil komme til at få reel betydning
for biltrafikken i Indre By. Det er denne beslutning et glimrende eksempel på, siger Bent Lohmann,
formand for Indre By Lokaludvalg.
Indre By Lokaludvalg understreger i deres henvendelse til kommunens politikere, at letbaner kan være en
god løsning på de trafikale problemer i Indre By. Ved at gøre plads til letbaner,
begrænser man antallet af vejbaner til biltrafik, samtidig med at bilisterne tilbydes et attraktivt
transportmæssigt alternativ.
Ingen borgerdialog
Lokaludvalget udtrykker i brevet til Borgerrepræsentationen også undring over, at bydelens borgere
og brugere ikke er blevet taget med på råd i beslutningerne om udbygning af den kollektive trafik.
- Det bliver ofte brugt som et modargument til letbaner i Indre By, at der simpelthen ikke er plads. Men det er
der, hvis man indskrænker antallet af vejbaner til biltrafikken. Det er et spørgsmål om
prioritering, men byens borgere og brugere er på intet tidspunkt blevet involveret i denne prioritering,
siger Bent Lohmann, formand for Indre By Lokaludvalg.
Tre gode argumenter for letbaner
Indre By Lokaludvalg understreger i deres henvendelse til Borgerrepræsentationen, at…
- Letbaner vil bidrage til en dæmpning af den gennemkørende trafik, idet antallet af vejbaner til biltrafik nedsættes, og samtidig får de mange pendlerbilister, som hver dag kører gennem København, et populært alternativt trafiktilbud.
- Letbaner er en mere tilgængelig form for kollektiv trafik for alle trafikbrugere sammenlignet med den tunnelbaseret metro, idet afstanden mellem stationer er kortere og trappenedgange undgås.
- Lokaludvalget var på gaden med sin debatvogn tidligere i år for at spørge bydelens borgere og brugere om deres holdning og idéer til den trafikale udvikling. Af besvarelserne fremgår også, at to tredjedele af de adspurgte er meget enig eller enig i, at der skal laves plads til en letbane ved at indskrænke vejbanerne i dele af Indre By.
|