![Fra udstillingen på Skjoldenæsholm](/images/100_1131-cut-Skjoldenaesholm-tema_ME_280.jpg)
Fra udstillingen på Skjoldenæsholm
Temaudstilling om Odense på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
18.06.12
Letbanen er et centralt element i fremtidens infrastruktur i Odense.
I forbindelse med det nye trafikforlig er beslutningen om at etablere en letbane
i Odense blevet styrket med flere midler til forundersøgelser, og Region
Syddanmark er parate til at stille en garanti på op til 10%
af etableringsomkostningerne.
I sommersæsonen 2012 vil man på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm kunne se
en temaudstilling om Odense letbane. Den består af syv bannere, der beskriver:
- Letbane i Odense
- Odense letbane binder byen sammen
- Nyt byliv langs letbanestrækningen
- Hvor kører letbanen
- Hvad siger borgerne om letbanen
- Den videre proces
- Hvad er en letbane
Efter sæsonen på Sporvejsmuseet flyttes udstillingen til Odense i slutningen af
oktober, hvor den skal indgå i en udstilling om byens udvikling.
Hvor skal letbanen køre
Den første etape bliver på 14,5 km, der skal betjene Tarup fra Centret, Idrætsparken,
Vesterbro, Odense Banegård Center og midtbyen med handel, hoteller, konferencefaciliteter, musikhus
og teater. Herfra skal den køre ad Nyborgvej og betjene Rosengårdscentret, den nye
Forsker- og Videnspark, Syddansk Universitet som skal udvides, det nye Supersygehus med forbindelse
til et Park & Ride-anlæg ved motorvejen og have endestation ved Hjallese station på
Svendborgbanen.
Den anden etape skal betjene Vollsmose og Odense Zoo med kun yderligere 6,5 km ny letbane. De
to linjer skal køre på en fællesstrækning fra Vesterbro til Nyborgvej.
Disse linjeføringer vil betyde, at letbanen inden for 5 minutters gang kan betjene
- 45.000 beboere
- 35.000 arbejdspladser
- 25.000 uddannelsespladser
Hvis man tager cyklen til letbanen, tidobles det areal, som kan betjenes
på 5 minutter.
De allerede planlagte projekter i byen i form af et nyt Supersygehus, en ny Forsker- og
Videnspark og udvidelse af Syddansk Universitet vil betyde, at flere end 30.000 nye ansatte,
patienter, besøgende og studerende vil have behov for at kunne benytte byens
infrastruktur. Derfor er det nødvendigt, at have en infrastruktur, der også
kan løse denne opgave, og en letbane vil være en miljøvenlig og
fremtidssikret løsning.
Borgernes meninger
Mere end 3 ud af 4 odenseanere mener, at en letbane vil profilere Odense som en grøn
by. 2 ud af 3 mener, at en letbane vil gøre det mere attraktivt at bo og arbejde i
Odense, og blandt de mest positive overfor letbanen er de studerende og
de fuldtidsbeskæftigede.
Borgerne er også klar til at betale for en letbane. Et flertal er parate til at
betale 50 kr. mere i skat om måneden, og mere end halvdelen er endda villige til
at betale 100 kr. mere om måneden.
Tidshorisonten
Den første offentlighedsfase er netop afsluttet med en god tilslutning til de
forskellige arrangementer.
Gennemgangen af den første etape med de mange faktorer indenfor hovedemnerne
trafik, bymiljø, visuelt udtryk, støj, forurening og klima samt forhold
i anlægsfasen, der skal belyses yderligere i VVM-fasen, er nu i gang.
Herefter vil der igen være en offentlighedsfase, hvor resultatet af de supplerende
undersøgelser og eventuelle tilretninger vil blive præsenteret for borgerne.
I 2014 behandler byrådet sagen, hvorefter den egentlige projektering kan
igangsættes. Anlægsarbejdet starter i løbet af 2016-2017, så
banens 1. etape kan sættes i drift i 2020.
Flere udstillinger om skinnetrafik i Odense
Foruden temaudstillingen om fremtidens Odense viser Sporvejsmuseet også en udstilling
om sporvognene i Odense, der kørte i perioden 1911-52. For at gøre fortiden
ekstra levende, kan man også på de fleste åbningsdage få en sporvognstur
med en gammel Odense sporvogn.
Vognen er restaureret af Sporvejsmuseets medlemmer i Odense, og fremstår nu, som da
den kørte i Odense.
Læs mere om, hvor man kommer til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der ligger
mellem Roskilde og Ringsted
her..
/ME
Relaterede nyheder:
|