Letbane på Klampenborgvej i Lyngby.
Visualiseret af Alstom.
Første letbane i København er nu finansieret
31.05.11 (Opdateret 9:50)
Kommunerne langs Ring 3 og Region Hovedstad har fundet deres andel til letbanen på 2,2 mia.kr.
"Nu kører det for en letbane i Ring 3" skriver Berlingske Tidende d. 30.05.2011. "Mens Folketinget
allerede har givet tilsagn om en bevilling på 1,5 mia. kr., er den sidste del af regningen på 2,2 mia. kr.
nu blevet fordelt mellem regionen og kommunerne.
Dermed er formanden for letbanesamarbejdet, Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (S), efter 15 års
planlægningsarbejde klar til at indgå den endelige letbaneaftale med transportminister Hans Chr. Schmidt (V)".
Der er nu grønt lys for en realisering af Storkøbenhavns første letbane mellem Lundtofte og Ishøj. Det er et trafikprojekt,
der vil koste ca. 3,7 mia. kr. ialt, og man regner med, at letbanen kan sættes i drift i 2018-2020. Dermed bliver
København den tredje letbaneby i Danmark, idet letbanen i Århus forventes åbnet i 2015-16 og i Odense 2017-18.
Transportministeren har udtalt til Berlingske Tidende: "Arbejdet med letbanen i Storkøbenhavn har stået
stille, fordi regionerne og kommunerne ikke var forberedte. Så jeg glæder mig til at høre fra dem. Vi er klar."
Tillykke til borgere og erhvervsvirksomheder
Det er beregnet, at letbanen får 65.000 daglige passagerer. Men det skulle ikke undre Letbaner.DK om tallet
bliver væsentlig større. Nordens nyeste letbane i Bergen havde efter fem måneder cirka 50% flere rejsende
end trafikmodellen havde forudset. En af grundene til dette trafiksping var, at letbanen var mere attraktiv
for alle trafikarter end ventet og især fik bilister til at lade bilen stå.
Letbaner.DK's Morten Engelbrecht udtaler til DR P4 København: "Mange bilister vil ikke køre i bus, for så
sidder de fast i kø i busserne. Så vil man hellere sidde i kø i sin egen bil. Men når det drejer
sig om letbanen, er det en anden sag. Den vil køre i eget spor, og rejsetiden vil blive mindsket med ca. 30-40 procent."
66.000 nye arbejdspladser
Endvidere viser beregninger fra den seneste Ring 3-rapport, at letbanen vil generere en by- og erhvervsudvikling,
der svarer til 20.000 nye borgere og 66.000 nye arbejdspladser. "Det er bl.a. baggrunden for, at Region Hovedstaden
skyder over en halv mia. kr. i projektet" udtaler regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen til Berlingske Tidende.
Også områdets to store hospitaler i Glostrup og i Herlev får glæde af letbanen. De mange daglige patienter, der
får ambulantbehandling, besøgende til patienterne, samt de ansatte får en ny hurtig og behagelig transport næsten
til døren. Letbanevognene får ind- og udstigning i niveau og dermed adgang helt uden trin. Det betyder store
fordele for handicappede, barnevogne og også cykler kan medtages. Samtidig får letbanen direkte forbindelse til
fem S-togslinjer, som letbanen krydser.
Lyngbys borgmester er begejstret
Lyngbys borgmester er begejstret og udtaler til Berlingske Tidende: "Letbanen betyder rigtig meget for os og det
handelscenter, vi har i Lyngbys bymidte. Men det betyder også meget, at DTU (Danmarks Tekniske Universitet) kobles
op på en hurtig kollektiv trafik med forbindelse til hele regionen. Samtidig får borgerne et godt alternativ til bilen".
Der findes allerede planer om en etape 2. Det bliver en letbane mellem Glostrup-Brøndby-Avedøre Holme.
Københavns kommune overvejer i øjeblikket planer om to-tre letbanelinjer, der skal følge de store indfaldsveje til
Nørrebro og Vesterbro, hvor letbanerne kan korrespondere med metroen.
/ME
Relaterede nyheder:
|