Lokalbanetog Lint41 på Holbæk station
Udviklingsperspektiver for lokalbaner
Af Anders Kaas, Associeret Professor ved DTU Transport
29.12.09
Der er mange muligheder for at forbedre lokalbanetrafikken mener Anders Kaas.
Rejser med lokalbaner indgår ofte i et samspil med øvrige kollektive transportformer som f.eks.
busser og regional-/fjerntog. Koordineringen af disse har derfor stor betydning
for opnåelse af en attraktiv lokalbanedrift.
Nordjylland
I Nordjylland tager opdelingen af banetrafikken sit afsæt i historiske forhold
med statslige jernbaner og privatbaner. DSB er således operatør mellem Aalborg
og Frederikshavn, mens Nordjyske Jernbaner er operatør på Hirtshalsbanen
og Skagensbanen, som tidligere var to separate privatbaneselskaber.
I fremtiden er denne relativ skarpe opdeling måske ikke den mest optimale
set ud fra et passager- og driftsmæssigt synspunkt. Dette skyldes, at der i
dag stort set ikke er en driftsmæssig sammenknytning af trafikken mellem
Hirtshalsbanen og Skagensbanen, mens DSB derimod betjener små stationer
mellem Hjørring og Frederikshavn med fjerntog.
Det vil derfor være oplagt at undersøge muligheden for et hurtigere
fjerntogssystem i Nordjylland, der kun standser på de store stationer som Aalborg,
Brønderslev, Hjørring og Frederikshavn.
Den regionale/lokale banetrafik kunne derimod betjenes af et sammenhængende
system, der er direkte tilknyttet Aalborg og evt. integreret i det nuværende
Aalborg nærbanesystem.
Forslag til udvikling af nær- og lokalbanetrafik Nordjylland
Vestjylland
I Vestjylland gør den skarpe historiske opdeling mellem statsbaner og privatbaner
sig ligeledes gældende. Det betyder, at lokalbanerne i dag ikke tilbyder
direkte tog til regionernes storbyer Esbjerg og Holstebro, men derimod
kræver togskifte i de mindre bysamfund Varde og Vemb.
Eftersom mange pendlere rejser til/fra de store byer, hvor uddannelsessteder
og arbejdspladser primært er koncentreret, vil direkte tog kunne afkorte rejsetiden
for mange rejsende og dermed øge attraktiviteten for at vælge toget som transportmiddel.
Østjylland
I Århus pågår der en VVM proces forud for etableringen af letbaner.
I den forbindelse er det planen, at Odderbanen og Grenaabanen bliver integrerede dele
af den første letbaneetape. På sigt er det planen, at der i Århus-området skal etableres
et større sammenhængende letbanenet, som skal tilsikre en effektiv lokal skinnebåren
trafik i Århus og omegn.
Sjælland
Øst for Storebælt synes der umiddelbart at være mange interessante udviklingsperspektiver efter der er truffet beslutning om at anlægge en ny bane mellem København og Ringsted (via Køge) og
at etablere dobbeltspor på Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød. Det vil skabe
muligheden for et mere sammenhængende lokalbanesystem på Sjælland.
Østbanen på Stevns vil f.eks. kunne forlænges til
Nordvestbanen med Holbæk som endestation, evt. fortsætte helt til Kalundborg, der
herved ville blive betjent af lette lokalbanetog frem for de relative tunge dieseltrukne
lokomotiver, som sjældent har en høj belægningsgrad, men til
gengæld har et relativt stort CO2- udslip.
Herved vil der være dannet en Øst-Vest akse på Sjælland.
Der vil ligeledes være mulighed for en sammenhængende
Nord-Syd akse fra Nykøbing Sj. til Slagelse.
Nord-Syd-systemet kunne evt. forlænges helt til Næstved, såfremt Slagelse -
Næstvedbanen blev genåbnet. Dette vil kunne tilsikre en god kollektiv trafikbetjening
mellem to af Region Sjællands tre største byer, hvor der i dag er
meget pendling, som dog i overvejende grad sker i bil.
Endvidere vil der med en genåbning af Slagelse-Næstvedbanen
kunne skabes en genvej mellem Sydsjælland/Falster og Fyn/Jylland
med direkte landsdelstog. Disse direkte landsdelstog vil kunne afkorte rejsetiden
mellem Sydsjælland og Fyn/Jylland væsentligt sammenlignet med dagens køreplan.
Med en åbning af Slagelse-Næstvedbanen ville banen ligeledes på sigt
kunne betjene godstrafik til/fra en evt. kommende storhavn i Stigsnæs ved at
modernisere dele af banen mellem Dalmose og Skælskør og etablere en
mindre forgrening fra denne bane til Stigsnæs Havn.
Mulig udvikling af lokalbanetrafikken på Sjælland, som kan skabe nye korridorer
øst/vest og nord/syd (orange linjer).
Hvide linjer viser ny bane København-Køge-Ringsted.
Lolland
Lollandsbanen har tidligere haft direkte togforbindelser til/fra København H, hvilket var
en service som flere pendlere nød godt af. Behovet for en sådan forbindelse synes
ikke at være blevet mindre, da mange vælger at bosætte sig forholdsvis
langt fra deres arbejdsplads i områder, hvor boligpriserne er relativ lave.
Gedserbanen
De lette togsæt på Lollandsbanen kunne endvidere levere en daglig (eller flere) togforbindelser til Gedser i stedet for nedlæggelsen af banen d. 13.12.09.
Det blev besluttet at indstille togdriften til Gedser efter beslutningen om en bro over Femernbælt. Samfundene på Sydfalster kunne dog godt bruge en lokaltogsforbindelse for at give egnen et tiltrængt løft.
TØF konference
Nogle af ovenstående emner blev gennemgået på Transport Økonomisk Forenings
(TØF) årlige konference om kollektiv trafik i Korsør d. 09.10.08.
/Anders Kaas
Relaterede nyheder:
|