Letbane i Strasbourg, Foto: RegionH
Ring 3 letbane kan køre som OPP i 2016
04.02.09
I erkendelse af at Trafikplanen mangler penge til Københavns letbaneprojekt: Ring 3-letbanen,
er den særdeles velegnet som OPP-pilotprojekt.
Det kan danne grundlaget for flere grønne trafikinvesteringer.
Allerede i 2004 lå der et OPP-tilbud (Offentligt Privat Partnerskab) til
en letbane mellem Lundtofte og Glostrup til ca. 3.mia.kr. Det bør tages op af skuffen igen.
OPP-projektet, der var udarbejdet af rådgivningsfirmaet Carl Bro, Alstom og Arriva Danmark
A/S, sagde politikerne dengang nej tak til. Siden har Region Hovedstaden, 11 kommuner og erhvervslivet
ventet på, at staten ville bidrage til en letbane langs Ring 3. Men forgæves.
Trafikforliget indeholder ikke øremærkede penge til Ring 3-letbanen
Ifølge det nye trafikforlig vil politikerne ikke lægge sig fast på en letbane,
selvom det er den mest oplagte og gennemarbejdede løsning, der har opbakning fra 70-80% af
beboerne i området. Nye undersøgelser skal igangsættes, og når det er
afsluttet vil transportministeren måske begynde med at anlægge et busareal, som man
gradvist kan få lagt skinner i, hvis der bliver råd til det.
Lidt dyrere, men effektivt
Fra alle lokalpolitikere lyder det: "Vi vil have en letbane nu". Og løsningen ligger lige for.
Hvis man vil gøre brug af idéerne bag det OPP-forslag, som blev udarbejdet i 2004, kan
letbanen allerede sættes i drift i år 2016. Et OPP-projekt er lidt dyrere end
statsfinansiering, men med den tidshorisont, som transportministeren stiller i udsigt for
en alternativ skinnebåren løsning, vil dette blive endnu dyrere.
En letbaneløsning binder S-togsnettets yderstrækninger sammen på tværs,
og rejsehastigheden langs Ring 3 bliver sat op med ca. 40% i forhold til busserne, til stor gavn
for virksomhederne, beboerne og miljøet. Sidst, men ikke mindst, vil regionens to store
hospitaler i Glostrup og Herlev samt DTU få en hårdt tiltrængt baneforbindelse
til hele hovedstadsområdet.
S-togsløsning på banen
Et nyt forslag er nu kommet på banen, nemlig en S-togsløsning hvor letbanetogene også
skal køre sammen med S-tog, de såkaldte TramTrains. Man tænker så at lade togene
køre på Køgebugtbanen: Køge-Ishøj, videre langs Ring 3 til Lyngby for der at
fortsætte videre ad Nordbanen til Hillerød.
Problemet er bare, at der ikke er sporkapacitet hverken i Køge eller i Hillerød
stationer samt på strækningen Lyngby-Holte til disse Tram-Trains. Derudover vil
forsinkelserne på S-togsnettet automatisk smitte af på Ring 3-strækningen,
og i Lundtofte vil de mange DTU-studerende stadig være henvist til busser uden den
nødvendige kapacitet.
Tidshorisonten for denne løsning vil skønsmæssig være 12-15 år
i forhold til en letbaneløsning på 6-7 år.
Fokus på OPP-løsninger
Ikke alene i regeringen er man positiv overfor OPP-løsninger, men også Dansk Industri
og ATP er positive overfor investeringer i form af OPP-løsninger i infrastrukturen.
Ring 3-letbanen vil være særdeles velegnet til et sådant OPP-pilotprojekt, der
kan danne grundlaget for flere grønne kollektive trafikinvesteringer, hvor man elektrificerer
busser og sætter dem på skinner.
Lige nu er der politisk opbakning til el-biler, så hvorfor ikke også investere i letbaner,
der oven i købet er gennemprøvede i hele Europa med stor succes, samt anbefalet af
EU og OECD.
/ME
Relaterede nyheder:
|