Bustrafik i København
Grøn trafik i byerne er ikke med i regeringsplan
09.01.09
Med regeringens plan om at øge offentlige investeringer til specielt tog vil Danmark blive det stort
set eneste land i EU, der ikke har planer om miljøvenlig kollektiv bytrafik som letbaner, skriver
Morten Engelbrecht i et debatindlæg i Altinget.dk d. 08.01.09.
I forbindelse med regeringens plan om at øge de offentlige investeringer til forbedringer af den
kollektive trafik vil regeringen alene satse på busser i byernes kollektive overfladetrafik.
Det fremgik af statsminister Anders Fogh Rasmussens nytårstale.
Man vil satse på investeringer i højhastighedstog og forbedringer af det nuværende
jernbanenet, men når det gælder bilers og bussers forurening i de store byer, vil man satse
på, at folk vil købe el-biler.
Dermed vil Danmark stort set være det eneste land i EU, der ikke har planer om investere i
miljøvenlig kollektiv bytrafik i gadeplan.
Det kan undre, ikke mindst fordi København skal være vært ved klimatopmødet
sidst på året, hvor deltagerne fra det øvrige Europa allerede nu har bidraget
væsentlig til nedbringelse af CO2 udslippet i byerne ved at have investeret i forureningsfri
letbane- og sporvognssystemer på over 8000 km i næsten 200 byer.
Mangelfuldt grundlag for afvisning af letbaner
Dertil kommer, at professor Anker Otto Nielsen, DTU Transport i en artikel i
Ingeniøren d. 10.12.08 påpeger, at regeringens afvisning af letbaner i
forbindelse med Trafikplanen er bygget på et meget mangelfuldt grundlag.
Afvisningen i Regeringens plan bygger alene på henvisning til en analyse, som letbanesamarbejdet,
der består af en række af de berørte kommuner langs en foreslået Ring 3-letbane,
har fået foretaget. Bl.a. har den benyttede OTM-model ingen skinnefaktor for letbaner.
Den tager således ikke hensyn til den solide forskningsmæssige og erfaringsmæssige viden,
der dokumenterer den såkaldte skinnefaktor, hvor rejsende generelt foretrækker skinnebåren
kollektiv trafik frem for bus. Erfaringerne fra de talrige letbaner, der er åbnet i de sidste mange
år i Europa i andre steder i verden viser, at passagertallet mange steder stiger med 25% i løbet
af få år, når letbaner erstatter buslinjer.
Otto Anker Nielsen konkluderer: "Men summa summarum, så forekommer hverken beregnings grundlaget
eller det konkrete valg af projekt (Ring 3-korridoren) som særligt velegnet til at afvise tanken om
letbaner i Hovedstadsområdet.
Min vurdering er, at da anlægsomkostningerne er meget lavere end metro (typisk 15-30% alt efter
lokalitet og udformning), og udenlandske erfaringer samstemmende viser en betydelig "skinneeffekt", så
vil et net af letbaner måske netop være en måde, hvor man virkelig kan forbedre den
kollektive trafik i Hovedstadsområdet.
Det kræver selvfølgelig både bedre modeller og grundigere analyser af flere alternativer
at komme nærmere ind på. Men det er forkert at afvise tanken på et så spinkelt
grundlag som det foreliggende", siger Otto Anker Nielsen, DTU Transport til Ingeniøren.
/ME
Relaterede nyheder:
|