Metroøkonomi prydes med lånte fjer
Førerløs metroøkonomi
23.10.07
I dette debatindlæg sendt til Letbaner.DK skriver Niels G. Petersen om
'en kreativ model' i metro-økonomien:
Den 23.05.2007 offentliggjorde Ørestadsselskabet en pressemeddelelse med overskriften
”Metroen giver nu overskud”.
Teksten indledes med ”Metroen har i første kvartal 2007
haft 10,2 millioner passagerer, hvilket er 100.000 mere end i den tilsvarende periode sidste
år. Ørestadsselskabet forventer, at driften af Metroen for første gang vil
give overskud i 2007.”
Denne nyhed blev citeret vidt og bredt i medierne bl. a. DR, som ovenikøbet tilføjede
at det primært er det øgede antal passagerer, der er årsagen til overskuddet.
Jyllands Posten havde dog indhentet en kommentar fra viceadministrerende direktør i
Ørestadsselskabet Anne-Grethe Foss som oplyste at det er en regulering af det fælles takstsystem
for metro, S-tog og busser i Hovedstaden der er afgørende for, at Metroen nu har overskud.
Kigger man i Ørestadsselskabets kvartalsrapport for 1. kvt. 2007 kan man læse at
passagertallet ganske rigtigt er steget med 1%, men at takstindbetalingerne tilsvarende er steget
fra 66,1 mio. kr. til 94,7 mio. kr., svarende til en stigning på 43%. De stærkt stigende
indtægter angives der ingen forklaring på.
Nyeste halvårsregnskab afklarer intet
Den nyeste pressemeddelelse om 1. halvårsregnskab i 2007, udsendt d. 22.08.07, har et
lignende indhold. Periodens stigning i passagertallet er blevet bedre, nemlig 3%.
I kvartalsrapporten kan læses at takstindbetalingerne er steget fra 127, 1 mio. kr. til
174,5 mio. kr., lig en stigning på 37,3%.
Hvordan en så beskeden stigning i passagertallet kan fremkalde en så positiv
ændring i økonomien gives der fortsat ingen forklaring på.
Det er oplagt at se nærmere på sammenhængen i den forbløffende
forbedring af metroens økonomi.
DSB S-tog må bøde
Lige fra metroens åbning i 2002 har Ørestadsselskabet og HUR været uenige
om fordelingen af indtægterne fra det fælles takstsamarbejde. For året 2004
havde HUR regnet sig frem til en billetindtægt for metroen på 6,21 kr. pr. passagerer,
mens Ørestadsselskabet mente at beløbet skulle være 8,16 kr.
Blandt Ørestadsselskabets argumenter var at metroen skal indplaceres som en bane, dvs. at
metroen skulle have samme indtægt pr. påstiger som DSB. Da parterne ikke kunne komme
frem til en ordning, var det Transportministeriet som måtte afgøre sagen.
Ministeriet nåede frem til den løsning at til og med 2006 fik metroen de beløb
som HUR havde regnet sig frem til. Fra 2007 skal betalingen forhøjes til det af
Ørestadsselskabet beregnede. Konsekvensen af denne løsning var bl.a. at busserne fik
en tilsvarende mindreindtægt på over 100 mio. kr., hvilket givetvis ville medføre
voldsomme protester fra kommunerne i hovedstadsområdet.
I stedet har man opfundet en kreativ model som består i at indtægtstabet bliver
påført DSB’s S-tog. Som kompensation reduceres DSB S-togs udbyttebetaling med omkring 30 mio.
kr. og på finansloven bliver opført en forhøjelse af kontraktbetalingen til DSB S-tog.
Øget tilskud til metroen
Da man alligevel var i det kreative hjørne har man også været fremsynet og opfundet
et såkaldt ”kvalitetstillæg” som giver metroen et beløb på 1 kr. ekstra pr.
passager når Cityringen står færdig i ca. 2017. Slutresultatet er at man har
indført et kamufleret statstilskud til metrodriften fra 2007 og dette beløb vil stige
væsentligt i årene fremover.
/Niels G. Petersen, 2800 Lyngby
Kilder:
Forslag til finanslov 2008 § 28.61.01 Betaling til indkøb af offentlig service jernbanetrafik.
Se bemærkning nederst om reduktion i passagerindtægten til DSB S-tog.
Finanslov 2007 § 28.61.01 Betaling til indkøb af offentlig service jernbanetrafik.
Se bemærkning nederst om reduktion i passagerindtægten til DSB S-tog.
Aftale om udvidelse af Metroen med en Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S
Se side 4 om indtægtsdeling mv.
Handout til folketingets trafikudvalg om indtægtsdeling.
Relaterede nyheder:
|