Letbaner.DK
 
Trafikale Udfordringer i Hovedstaden
Nyhed 00247  

Trafikale Udfordringer i Hovedstadsområdet

Lyngbymotorvejen

 
06.06.07
Transportministeren har offentliggjort en ny rapport om de problemer fremtidens bilister må se frem til.

Transportministeren har næsten samtidig med Vedtagelsen af metrocityringen offentliggjort en ny rapport "Trafikale Udfordringer i Hovedstadsområdet", der lokaliserer de problemer, som fremtidens bilister må se frem til, hvis tingene får lov at stå til og der ikke gøres noget ved trafikken:

»Et pålideligt og effektivt transportsystem er vigtigt for vores samfund. Dermed er indsatsen mod trængsel også vigtig. Ikke blot for at vores hverdag kan hænge sammen, men også for samfundets konkurrenceevne og fortsatte velstand og udvikling,« skriver Flemming Hansen meget klogt i et debatindlæg i samme avis.

Desværre peger Flemming Hansen i den og andre artikler primært på at forbedre fremkommeligheden for biltrafikken ved at forøge vejbyggeriet, etablere GPS-styring af trafikken samt det faktum at flere bilister af sig selv (?) begynder at benytte den i forvejen hårdt belastede offentlige trafik. Løftestangen for dette skulle være - Metrocityringen.

Problemet er dog stadig at metrocityringen i sig selv ikke aflaster indfaldsvejene, men kun forbedrer den interne trafik i København. Desuden har den nuværende metrostrækning kun forøget den samlede kollektive trafik med én procent!

I Lyon, der i forvejen har metroer, blev den samlede kollektive trafik forøget med 25% efter indførelsen af to letbaner på ialt 20 km. Letbaner har en generelt høj popularitet hos pendlerne, hvilket ofte resulterer i store bevægelser af trafikmønstrene.

Disse forhold står i skærende konstrast til de informationer og beslutninger der for tiden kommer fra Christiansborg.

/HB


Relaterede nyheder:

DN overvejer at forlade infrastrukturkommissionen

Står DN alene om at styrke miljøforhold i infrastrukturkommissionen? (29.05.07)

TS: Ingen letbaner til København

Hvorfor ikke letbaner i København som det foreslås til Århus, Odense og Ålborg?(21.05.07).
Kun 1 % flere med Københavns kollektive trafik.

Milliarder smuldrer i kollektiv trafik

Efter metroen er der stort set ikke kommet flere passagerer med Københavns kollektive trafik. (21.09.06)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 
 
'Letbaner har en generelt høj popula-ritet hos pendlerne, hvilket ofte resulterer i store bevægelser af trafikmønstrene.'
 

Læs mere her:

Trafikale Udfordringer i Hovedstadsområdet (rapport 6 Mb).
(TRM, juni 2007)
Trængsel er en by i Ungarn.
(Berlingske 04.06.07)
Udsigt til flere trafikpropper.
(DR d. 04.06.07)
Ska' vi så lige få løst de trafikproblemer?
(Berlingske d. 04.06.07)
Metroudvidelse: 1 mia. kr. pr. km.
(JP d. 01.06.07)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 08.06.07