Trafikale Udfordringer i Hovedstadsområdet
06.06.07
Transportministeren har offentliggjort en
ny rapport om de problemer fremtidens bilister må se frem til.
Transportministeren har næsten samtidig med Vedtagelsen af metrocityringen
offentliggjort en
ny rapport "Trafikale Udfordringer i Hovedstadsområdet", der lokaliserer de problemer,
som fremtidens bilister må se frem til, hvis tingene får lov at stå til og
der ikke gøres noget ved trafikken:
»Et pålideligt og effektivt transportsystem er vigtigt for vores samfund.
Dermed er indsatsen mod trængsel også vigtig. Ikke blot for at
vores hverdag kan hænge sammen, men også for samfundets
konkurrenceevne og fortsatte velstand og udvikling,« skriver Flemming Hansen meget
klogt i et debatindlæg i samme avis.
Desværre peger Flemming Hansen i den og andre artikler primært på at
forbedre fremkommeligheden for biltrafikken ved at forøge vejbyggeriet,
etablere GPS-styring af trafikken samt det faktum at flere bilister af sig selv (?)
begynder at benytte den i forvejen hårdt belastede offentlige trafik.
Løftestangen for dette skulle være - Metrocityringen.
Problemet er dog stadig at metrocityringen i sig selv ikke aflaster indfaldsvejene,
men kun forbedrer den interne trafik i København. Desuden har den nuværende
metrostrækning kun forøget den samlede kollektive trafik med
én procent!
I Lyon, der i forvejen har metroer, blev den samlede kollektive trafik
forøget med 25% efter indførelsen af to letbaner på ialt 20 km.
Letbaner har en generelt høj popularitet hos pendlerne, hvilket ofte resulterer i
store bevægelser af trafikmønstrene.
Disse forhold står i skærende konstrast til de informationer og
beslutninger der for tiden kommer fra Christiansborg.
/HB
Relaterede nyheder:
|