Letbane kan sparke liv i Vestegnen
20.04.07
Vestegnen ved København arrangerer et stort ErhvervsTopmøde med erhvervsledere og politikere.
Allerede inden mødet støttes bygningen af Ring 3 letbanen ubetinget.
Albertslunds borgmester beskriver dette i Jyllandsposten d. 13.04.07.
Vi bringer indlægget her:
Letbane kan sparke mere liv i Vestegnen
Af Finn Aaberg (S) Albertslunds borgmester
Hele hovedstadsregionen har brug for en letbane, der løber på tværs af regionen
fra Lyngby i nord til Glostrup og videre ned til Brøndby og Ishøj i syd.
Den offentlige transport er skabt til en tid, hvor folk pendlede frem og tilbage med
udgangspunkt i centrum af København, men sådan lever folk ikke længere.
Folk bor og arbejder overalt, og mange har brug for at kunne komme på tværs af
regionen uden at skulle bruge bil og vejtrafikken har sådan set også brug for,
at antallet af biler på de tværgående veje ikke bliver ved med at vokse.
En letbane vil ikke kun have betydning for borgerne i de kommuner, som umiddelbart bliver
berørt, men for borgere i hele hovedstadsregionen.
I de senere år er der derfor blevet større og større opbakning til
letbanen, men endnu er det store spørgsmål, hvordan banen kan finansieres.
Pengene
Den 16. april holdes ErhvervsTopmøde for 2-300 erhvervsfolk, politikere og
organisationsfolk på Vestegnen.
Bag mødet står Vestengssamarbejdet, som er et samarbejde mellem de otte
kommuner på Vestegnen.
På dagen skal det drøftes og besluttes, hvad Vestegnen skal satse på,
og hvilken rolle Vestegnen i fremtiden skal spille i Region Hovedstaden.
Et af dagens vigtige temaer er netop letbanen og spørgsmålet om, hvordan
letbanen kan finansieres.
Vestegnen er et af landets største og vigtigste erhvervsområder, men
Vestegnen oplever også, at med globaliseringen bliver der færre produktionsvirksomheder
i Danmark og netop produktionsvirksomheder har der tidligere været mange af på Vestegnen.
Når erhvervsområderne skal udvikles fra at huse produktionsvirksomheder
til at huse kontor, service og måske også boliger, kræver det en
ny og forbedret infrastruktur.
Man kan således sige, at der overordnet er tre grunde til at investere i en letbane:
For det første har folk i stigende grad brug for at kunne komme på
tværs af hovedstadsregionen.
For det andet vokser bilkøerne på vejene rundt om København hele tiden.
For det tredje har Vestegnen brug for en forbedret infrastruktur for at få
sparket nyt liv i nogle af de erhvervsområder, der er blevet ramt af globaliseringen.
Tre visioner
På mødet den 16. april skal forskellige visioner for finansieringen
debatteres, og deltagerne skal stemme om, hvilken model, de mener, vil være bedst.
Den ene vision indebærer en klassisk offentlig finansiering, hvor staten og
kommunerne finansierer letbanen.
Den anden vision kaldes en OPP-model. Her er tale om et offentligt/privat partnerskab,
som bl.a. er blevet brugt til at finansiere letbaner i udlandet.
En tredje vision er ikke juridisk mulig på nuværende tidspunkt, men det kan den
måske blive.
Her sikres en tvungen medfinansiering fra ejere af erhvervsgrunde, der vil opleve store
værdistigninger, fordi grundene pludselig kommer til at ligge tæt på
god offentlig transport.
Det bliver meget spændende at se, hvilken vision for finansieringen deltagerne peger
på den 16. april, ligesom det bliver spændende, hvordan deltagerne vil forholde
sig til de syv andre temaer, som skal drøftes.
/Finn Aaberg (S) Albertslunds borgmester
Relaterede nyheder:
|