Mere metro til 50-60 mia. kr.?
![Prøvekørsel på linie T3 i Paris.
Foto: Photorail75](/images/ParisT3p-280.jpg)
Prøvekørsel på linie T3 i Paris. Foto: Photorail75
Paris åbner sin første gade-letbane (T3) på 7,9 km
til december 2006 - efter kun 14 måneders arbejde.
Den forventes at transportere 100.000 rejsende om dagen.
19.09.06
Metroen har på to år fået 20 pct. flere passagerer.
Tillykke siger vi, der ærligt ønsker at investeringen
bærer frugt.
Milliardspørgsmålet er nu:
Skal København købe mere metro?
Det kan man læse om i Berlingske Tidende den 18. september, hvor
Ørestadsselskabet løfter sløret for de kommende metroplaner.
Det ser ud til, at planerne er udarbejdet af Ørestadsselskabet alene, og ikke
indgår i nogen samlet trafikplan for hele Storkøbenhavn. Der er ingen trafikale
begrundelser for netop disse linieføringer.
Disse nye metroplaner står i
skærende kontrast til fremtidens trafikbehov i Storkøbenhavn, hvor der
allerede i 2015 vil være 85.000 nye pendlere, som skal ud og ind af byen.
Ingen miljøfordele
Denne plan er en videreudvikling af Metrocityringen, hvor man har beregnet, at kun ca.
én pct. af bilejerne vil benytte den. Det vil sige, at den samlede metroinvestering
hverken vil bidrage til færre biler eller mindre støj- og luftforurening.
Foruden den planlagte Metrocityring så foreslås yderligere en 'Metrocityring 2',
der ligeledes kun vil betjene københavnere i de indre bydele samt Kløvermarken
og Prøvestenen. Derudover foreslås en Brønshøjlinie,
Havnelinie Nord samt en Sydhavnslinie.
Det må skønnes at være metroplaner på mellem 40 og 50 km.
Da hele linienettet skal anlægges i tunnel, bliver kilometerprisen med de
nuværende skønnede priser mindst 1,2 mia. kr. Dvs. en samlet pris
på 50 - 60 mia. kr. med en tidsramme på ca. 20 år.
Ørestadsselskabet forventer således, at der investeres ca. 3 mia. kr. om
året i et metrosystem, som stort set kun vil kunne transportere københavnerne
rundt i de indre bydele.
Letbaner er sikre nok
Et af de argumenter metrotilhængerne ofte bruger imod letbaner er, at de skulle
være farligere end bil- og bustrafik, men har man studeret udenlandske letbaner
vil man vide, at det absolut føles mere trygt at bevæge sig på
gader med letbaner.
Letbaner kører roligt og man ved hvor de kører.
De kan bremse hårdt op for forhindringer.
Ved anlæg af letbaner skal gaden normalt renoveres og cyklister
skal tilgodeses med sikre cykelstier.
Det norske Transportøkonomiske Institut har søgt at dokumentere letbaners
sikkerhed i Planredegørelsen for Københavns Kommune 2005. De har ikke fundet
litteratur der kan påvise at letbaner er farligere, sammenlignet med den samme trafik
udført med andre transportmidler.
(Kilde:
TØI, Letbaner - europæiske erfaringer).
Der mangler linier ind og ud af byen
Hvis ikke der investeres kraftigt i nye kollektive radiallinier ind og ud af byen i de
nærmeste år, vil trafikken sande helt til, og være en hæmsko
for vækst i beskæftigelsen. Med den dårlig fremkommelighed sætter
man mobiliteten over styr med tab af arbejdspladser og økonomisk vækst.
Letbaner.DK har udarbejdet en kollektiv trafikplan med et letbanenet, på ca. 80 km
til en pris af ca. 14 mia.kr. som kan fungere som fødelinier til Cityringen. På
baggrund af erfaringer fra Europas storbyer, vil mindst 20% af bilejerne i kvarterer med
nye radiale letbaner benytte dem.
Letbaner, der kun fylder to bilbaner, har en kapacitet, der svarer til seks bilbaner.
Indførelsen ville kunne betyde et markant fald i byens støj- og luftforurening.
Rejsetiden fra dør til dør vil kun være cirka 2 % langsommere ifølge
tal fra Planredegørelsen.
Derfor kan det ikke går hurtigt nok med at få analyseret det kommende trafikbehov
i Storkøbenhavn, således at man på det grundlag kan udarbejde en overordnet
trafikplan for den kollektive trafik herunder behovet for mere metro og letbaner.
/ME og HB
Relaterede nyheder:
|
En totalrenovering af jernbanen samtidig med Cityringen vil blive rigtig svær at
gennemføre uden overophedet økonomi. (14.09.06)
|
|
Metro-Ringen får ikke samme passagerpotentiale som den
nuværende metro. (06.09.06 opdateret 11.09.06)
|
|
Udskyd Metro-cityringen og brug pengene forsvarligt på renovering af banenettet.
(12.08.06). |
|
Præsident Chirac indviede ny letbane, der skal forhindre trafikpropper og
hæve livskvaliteten i Mulhouse. (06.07.06)
|
|
|