Analyse af Planredegørelsen
Opfordring til at genoverveje letbaner
30.08.05
Letbaner.DK anfægter den trafikale planredegørelse fra
Københavns Kommune, som fremhæver metroløsningen.
Holder Københavns Kommune oplysninger tilbage,
der taler for den billigere, men fuldt ud lige så gode trafikløsning med
letbaner i fremtidens bybillede i stedet for en 15-20 mia. kr. dyr Metro Cityring?
"Letbaner.dk vil på baggrund af nye oplysninger have
politikerne i København til at genoverveje letbaner.
Letbaner.dk står ikke alene med sin kritik af Københavns Kommunes
rapport om, hvorvidt letbaner eller en 15-20 mia. kr. dyr Metro Cityring er den bedste
løsning for byen. En af de konsulenter, der bidrog til rapporten, undsiger ligefrem en
af kommunens konklusioner", skriver JP København d. 18.08.05
Eksperter støtter Letbaner.DK
Jan Usterud Hanssen fra Transportøkonomisk Institut i Norge, citeres således:
»I sammenfatningen (fra Københavns kommune red.) optræder én pointe,
som vi aldrig har fremhævet: At letbaner er til fare for trafiksikkerheden.
Det har vi aldrig sagt. Tværtimod har vi sagt, at der ikke er noget i
litteraturen, der tyder på dette«.
Holdningen fra Center for Trafik og Transport, Danmarks Tekniske Universitet er klar:
»Efter min mening er den økonomiske del mangelfuldt beskrevet i sammenfatningen.
Man skal se driftsøkonomien i forhold til investeringen, og her har letbanen en fordel
frem for Metroen,« siger Alex Landex, som dog ikke har fundet direkte misvisende oplysninger
i kommunens sammenfatning, »Men det lader til, at der er sorteret i materialet,« siger han til avisen.
Der er især sorteret i oplysningerne omkring rejsehastighed og kapacitet i
følge Letbaner.DK. Ordlyden om at »Metroen er hurtigere, har større kapacitet(...)«,
kunne lige så godt have været til fordel for letbanen, påpeger trafikgruppen.
Kritik afvises
JP København skriver videre at "Søren Elle, embedsmand i kommunens økonomiforvaltning og
forfatter til sammenfatningen, afviser pure kritikken.
Han medgiver dog, at TØI i Norge ikke har skrevet, at en letbane er til fare for trafiksikkerheden.
»Men vi har jo også lov til at indhente oplysninger andre steder fra.
På det punkt fik vi ikke et svar fra TØI,« siger han."
Rystende behandling
Letbaner.DK finder det rystende at en embedsmand direkte har omskrevet
indholdet fra den uvildig rapport ved at tilføje andre politisk betonede konklusioner.
"Søren Elle understreger, at han ikke har følt sig presset fra nogen side til at gøre
sammenfatningen mere Metro-positiv, end der var belæg for i underrapporterne. Han siger desuden,
at han til fulde kan stå inde for sine konklusioner, og at han ikke er enig i kritikken.
»Jeg fremhæver de emner, som jeg synes, at man kan fremhæve.
Og det holder vand,« slår han fast." skriver JP København.
Download:
Analyse af Planredegørelsen
Udgivet af Letbaner.DK, 2005
Projekt Basisnet Resumerapport
Udgivet af HUR, 1999
Relateret nyhed:
|