Letbaner.DK
 
Planer om letbaner i København
Nyhed 00018  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er letbaner?
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkiv
Tilbage


Tæt trafik i Københavns centrum.
Letbaner.DK

 
Planer om letbaner i København

 
23.12.03
Nye beregninger viser, at en letbane langs Ring 3 vil give 8-9000 færre biler i døgnet. Det kan overføres til andre letbane-linjer i Storkøbenhavn, hvor gaderne vil få væsentligt færre biler ad frivillighedens vej.

Det er på tide, at man også igangsætter et udredningsarbejde for et letbane-net i Storkøbenhavn. Det vil koste ca. fire mio. kr. - eller det samme beløb, som Metroen giver i underskud på to dage.

ET LETBANE-NET i København med moderne sporvogne er blevet mere aktuelt end nogensinde, hvis man skal rette op på byens trafiksituation inden for en overskuelig fremtid.

Rapporter og flere trafikforskere peger på netop denne løsning, hvor man i løbet af 8-10 år kan få et ensartet letbane-system på ca. 90 km for det samme beløb, som man i dag mener, at man kan bygge en Metro-cityring for på ca. 16 km i løbet af 12-15 år.

Fremsynede politikere i Københavns vestegnskommuner arbejder ihærdigt på at få anlagt en letbane hurtigst muligt fra Lundtofte til Ishøj eller Brøndby langs Ring 3, og man ser også fordelene ved at bygge radiallinjer til Københavns City. Hermed er grunden lagt for et letbane-net i Storkøbenhavn.

I FINANSLOVEN er der afsat midler bl.a. til en undersøgelse af finansieringsmulighederne for Ring 3-letbanen. Den vil indeholde forslag til et eventuelt samarbejde mellem private og offentlige virksomheder. Disse undersøgelser vil finde sted i 2004 og 2005. Det betyder, at HUR og Københavns Amt nu har gjort letbanen til et projekt, hvor man praktisk forhandler om gennemførelsen.

Det åbner op for helt nye finansieringsformer til et letbane-net i Storkøbenhavn med millardbesparelser for det offentlige til følge. Et sådant trafiknet er baseret på erfaringer fra udlandet med en gennemprøvet teknik, og det giver også en stor sikkerhed for, at etablerings- og driftsudgifter kan overholdes. Det vil betyde et fantastisk løft for den kollektive trafik, hvor man vil få muligheder for hurtige skift mellem bus, S-tog, Metro og moderne sporvogne.

I storbyer med tilsvarende kollektive trafiksystemer benytter mellem 30-60 pct. af befolkningen den kollektive trafik, og tilfredsheden er stor. I København er det kun ca. 15 pct., der benytter den kollektive trafik, og utilfredsheden er stor, både med de meget store nyinvesteringer i et ustabilt Metro-system samt med overfladetrafikken, der består af langsomt kørende busser, der i de kommende år bliver færre og færre. Dertil kommer stærkt stigende takster.

NU HAR MAN fået etableret et overskueligt net af A-busser, men problemet er, at de ikke er hurtigere eller mere præcise end tidligere buslinjer, som de erstatter. På grund af den stigende biltrafik bliver A-busserne oven i købet langsommere, fordi de vil sidde fast i de stadig længere bilkøer.

Derfor vil det være naturligt, at en stor del af A-buslinjerne løbende bliver erstattet af letbaner, der kører uafhængigt af den øvrige trafik. Det vil give en meget præcis kørsel samt besparelser i rejsetiderne, da de kører i eget sporareal.

Et meget almindeligt argument imod letbaner i København er, at der ikke er plads i gaderne. Men hvis man ser på den første strækning af den foreslåede Metro-cityring mellem Hovedbanegården og Trianglen, er der plads nok til at anlægge en overjordisk letbane på det meste af strækningen med en besparelse i milliardklassen.

DET ER PÅ tide, at man også igangsætter et udredningsarbejde for et letbane-net i Storkøbenhavn. Det vil koste ca. fire mio. kr. - eller det samme beløb, som Metroen giver i underskud på to dage.

Med det allerede igangsatte udredningsarbejde for Metro-cityringen kan man sammenligne to muligheder for forbedring af den kollektive trafik i København og vælge den løsning, der vil give en maksimal udnyttelse af de investerende midler inden for kortest mulig tid.

Det er meget nødvendigt at investere i en modernisering af den kollektive overfladetrafik, fordi det er her, langt de fleste rejser foregår. Ellers bliver markedsandelen for den kollektive trafik i de kommende år på under 15 pct., og det er der ingen storby, der kan være tjent med.

En sådan modernisering vil gøre den kollektive trafik meget mere attraktiv, også for mange bilister. Nye beregninger viser, at en letbane langs Ring 3 vil give 8-9000 færre biler i døgnet. Det kan overføres til andre letbane-linjer i Storkøbenhavn, hvor gaderne vil få væsentligt færre biler ad frivillighedens vej.

ET LETBANE-NET med moderne sporvogne vil give helt nye miljøvenlige områder og pladser og gøre København til en renere by både miljø- og støjmæssigt på grund af væsentligt færre biler. Det er resultater, man slet ikke vil kunne opnå med en Metro-cityring, der stort set kun vil flytte buspassagerer og ikke bilister under jorden, viser erfaringerne.

/ME


Århus misunder Bergen sine bybaneplaner

Århus' venskabsby i Norge - Bergen - indfører nu moderne sporvogne. Det kan muligvis give ny inspiration. (23.11.03)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

"Det er på tide, at man også igangsætter et udredningsarbejde for et letbanenet i Storkøbenhavn. Det vil koste ca. fire mio. kr. - eller det samme beløb, som Metroen giver i underskud på to dage".



 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold