Letbaner.DK
 
Regeringens trafikforlig hjælper letbane
Nyhed 00016  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er letbaner?
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkiv
Tilbage


Visualisering af Ringvejskrydset i Glostrup.
Cowi / Kbh. Amt

 
Regeringens trafikforlig hjælper letbane

 
06.11.03
Regeringens trafikforlig hjælper letbane i Københavns Amt på vej – selv om det går for langtsomt! I regeringens trafikforlig med de radikale og Dansk Folkeparti er der afsat penge til forundersøgelser, der kan hjælpe en kommende letbane mellem Ishøj-Glostrup og Lyngby på vej. (Københavns Amt)

Som en del af forliget er der afsat en pulje på 25 mio. kr. til ”medfinansiering af forundersøgelser af offentlig-private partnerskabsmodeller for regionale trafikprojekter”. Heraf er nogle af pengene i forligsteksten øremærket til Københavns Amt’s ønske om en modernet letbane langs med Ring 3.

Amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen (S) er glad for, at letbanen nu får en plads blandt trafikprojekterne, selv om hun finder pladsen for beskeden:

Jeg havde allerhelst set, at staten allerede nu var gået ind og sikret realiseringen af den hårdt tiltrængte letbane langs Ring 3. De tusindvis af borgere, der dagligt skal på tværs i amtet, sukker efter en hurtigere løsning på et stort trafikproblem," siger Vibeke Storm Rasmussen.

Anlægsudgiften for strækningen Lundtofte til Ishøj er 3,5 mia. kr. og det samlede antal daglige passagerer vil være ca. 60.000. Disse penge er altså ikke fundet ud af regeringens samlede trafikinvesteringer på 91 mia. kr. frem til 2012. I første omgang er der kun afsat penge til at undersøge mulighederne for privat medfinansiering.

Amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen ser en klar skævvridning og forkert prioritering i regeringens samlede trafikplan. Af de i alt 42 igangsatte og planlagte aktiviteter foregår mere end 2/3-dele i provinsen:

"I betragtning af, at Storkøbenhavn er ved at sande til i trafik, så er regeringens initiativer for at bremse den tilsanding alt for små. De nyeste initiativer går mere i retning af politiske studehandler end sagligt begrundede prioriteringer. For eksempel er penge til et dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød på en linie med kun 9.000 daglige passagerer en underlig prioritering, når de samme spor på en letbane vil tiltrække mere end seks gange så mange passagerer," siger Vibeke Storm Rasmussen.

/HB


Relaterede nyheder:

Kun letbaner kan løse Københavns problemer

Forventningerne til den københavnske metro var i startfasen tårnhøje, selvom problemerne lurede under overfladen. (17.10.03)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold