På Warschauer Strasse i Berlin kan man skifte imellem letbane, metro og S-tog. Foto Helge Bay
Nøglen til bedre kollektiv trafik
07.10.03
Kombinationen af letbane, metro og tog med hurtige skift, tiltrækker mange nye passagerer. (Information)
Netop kombinationen af metro, letbane og sporvejsløsninger med muligheder for hurtige og præcise
passagerskift tiltrækker mange nye passagerer i storbyerne ad frivillighedens vej også blandt bilister
til gavn for trafikfremkommeligheden og miljøet. I disse byer bruger mellem 30-60% af
befolkningen den kollektive trafik.
I København investerer man ensidigt i en ca. 21 km. lang minimetro til en foreløbig pris af ca. 14
mia.kr., og alligevel bruger kun ca. 15% af befolkningen den kollektive trafik.
Den kollektive trafik i hovedstaden trænger således til en saltvandsindsprøjtning inden for de næste
10-12 år, så den kan blive konkurrencedygtig i forhold til privatbilismen. Derfor haster det med
udarbejdelsen af en samlet trafikplan, inden den kollektive trafik bliver så dårlig, at alle, der har
mulighed for det, vælger privatbilen.
Inden man tænker på flere metroudvidelser, bør man investere i en modernisering af den kollektive
overfladetrafik. Det vil gøre det samlede kollektive trafiktilbud attraktivt og konkurrencedygtigt.
Med hurtige og præcise skinnebårne baner over og under jorden og med muligheder for hurtige
skift ved de fælles stationer og standsningssteder
Det vil gære at den kollektive trafik igen kan tiltrække mange
passagerer og bilister uden tvang.
/ME
|