Letbaner.DK
 
Nøglen til bedre kollektiv trafik
Nyhed 00013  
Forside
Nyheder
Udland
TV & video
Hvad er letbaner?
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkiv
Tilbage


På Warschauer Strasse i Berlin kan man skifte imellem letbane, metro og S-tog. Foto Helge Bay

 
Nøglen til bedre kollektiv trafik

 
07.10.03
Kombinationen af letbane, metro og tog med hurtige skift, tiltrækker mange nye passagerer. (Information)

Netop kombinationen af metro, letbane og sporvejsløsninger med muligheder for hurtige og præcise passagerskift tiltrækker mange nye passagerer i storbyerne ad frivillighedens vej også blandt bilister til gavn for trafikfremkommeligheden og miljøet. I disse byer bruger mellem 30-60% af befolkningen den kollektive trafik.

I København investerer man ensidigt i en ca. 21 km. lang minimetro til en foreløbig pris af ca. 14 mia.kr., og alligevel bruger kun ca. 15% af befolkningen den kollektive trafik.

Den kollektive trafik i hovedstaden trænger således til en saltvandsindsprøjtning inden for de næste 10-12 år, så den kan blive konkurrencedygtig i forhold til privatbilismen. Derfor haster det med udarbejdelsen af en samlet trafikplan, inden den kollektive trafik bliver så dårlig, at alle, der har mulighed for det, vælger privatbilen.

Inden man tænker på flere metroudvidelser, bør man investere i en modernisering af den kollektive overfladetrafik. Det vil gøre det samlede kollektive trafiktilbud attraktivt og konkurrencedygtigt.

Med hurtige og præcise skinnebårne baner over og under jorden og med muligheder for hurtige skift ved de fælles stationer og standsningssteder

Det vil gære at den kollektive trafik igen kan tiltrække mange passagerer og bilister uden tvang.

/ME


Arriva vil bygge ringbane i hovedstaden

Arriva vil i samarbejde med to private selskaber anlægge og drive en letbane langs Ring 3. (10.10.03)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold