Busser i Stormgade, København. Foto: Helge Bay
Sporvogne kan øge mobiliteten
08.04.03
Allerede nu kan man konstatere øget utilfredshed med den kollektive trafik - især på Amager, skriver Morten Engelbrecht til JyllandsPosten d. 23.11.02.
Det skyldes en væsentlig forringelse af den kollektive overfladetrafik, hvor man er nødt til at foretage flere skift og derved får en øget rejsetid.
Årsagen er, at der simpelthen ikke er penge til at opretholde det nuværende serviceniveau for busserne på grund af den nyåbnede minimetro. Amager er det første sted, det kan mærkes, fordi der nu kører to Metro-linjer. Til næste år er det primært buspassagererne i store dele af Frederiksberg og Vanløse, der vil opleve tilsvarende forringelser. Forringelse af mobiliteten På grund af et ca. 21 km stort minimetro-net, skal HUR spare 358.000 vogntimer eller ca. 13 pct. af kørselsmængden i City og brokvartererne.
Derudover vil taksterne stige. Det er en udvikling, som københavnerne skal vænne sig til, hvis man vælger at anlægge endnu mere Metro under København i form af en metroring på ca. 17 km. Så vil beboerne i store dele af Østerbro, Nørrebro og Vesterbro opleve en væsentlig forringelse af deres mobilitet. Der vil blive færre busruter og længere mellem busserne. Disse store forringelser af den kollektive overfladetrafik kan et minimetronet på kun 38 km slet ikke erstatte.
Det vil betyde, at flere vil tage bilen med længere bilkøer og større forurening til følge. For at løse Københavns trafikproblemer peger bl.a. den engelske metroekspert Oliver Green på, at København bør kombinere de allerede vedtagne Metrostrækninger med anlæg af moderne sporvogne som alternativ til dieselbusserne. Han undrer sig over, at sporvogne ikke er til diskussion herhjemme.
Mere intimt og europæisk
Hvorvidt København rent faktisk har behov for en Metro, kan diskuteres, men sporvognene er på vej tilbage overalt både i Europa og USA, og de ændrer altid byens image til det bedre. Til noget mere intimt og europæisk, der vel egentlig passer ret godt til Københavns bybillede. Folk elsker simpelt hen sporvogne, udtaler Oliver Green. Det må de bare ikke i København, kan man konstatere.
Men nu har København fået en metro og kan føle sig som en rigtig voksen hovedstad. Nu må det være på tide at forbedre den kollektive overfladetrafik, inden byens vejarealer udnyttes på den dårligst tænkelige måde. Europakommissionens transportdirektorat har beregnet, at en kørebane på 3,5 m kan transportere ca. 2000 personbiler pr. time. Busser kan transportere 9000 personer - og sporvogne kan transportere 22.000 personer i timen.
/ME - Artikel blev bragt i JyllandsPosten d. 23.11.2002
|