Letbaner.DK
 
Undrer sig over skandinavisk minimalisme
Nyhed 00003  
Forside
Nyheder
Klip fra Pressen
Hvad er Letbaner
Hvorfor Letbane
Udland
TV & video
Link
Om foreningen
Kontakt
Støttemedlemmer
Arkivet
Tilbage


Oliver Green, Gresham Collage

 

Engelsk ekspert undrer sig over skandinavisk minimalisme

 
04.04.03
Oliver Green, Researcher og Metroekspert fra Gresham Collage, London, har et råd til Københavns trafikpolitikere:
Der bør først og fremmest tænkes i store samlede løsninger i stedet for små, skriver JyllandsPosten d. 12.10.02.

Og ellers kombinere Metroen med en genoplivning af sporvogne - ikke som alternativ til Metroens fjerde fase, men som alternativ til de evigt hadede dieselbusser. "Folk elsker simpelthen sporvogne. Måske er det den psykologiske effekt af, at de kører på skinner.

Man kan ikke gøre det op i hastighed eller kapacitet eller på anden måde sammenligne det med andre transportformer. Sporvognene er på vej tilbage til byerne overalt både i Europa og USA, og de ændrer altid byens image til det bedre. Til noget mere intimt og europæisk, der vel egentlig passer ret godt til Københavns bybillede.« Det undrer Oliver Green, at sporvogne ikke er til diskussion herhjemme.

Men måske passer de dårligt til Metroens image. I hvert fald hvis man kigger i Oliver Greens internationale guide til København, der med let britisk sarkasme giver en gansk kort introduktion til Københavns nye transportsystem: "Hvorvidt byen rent faktisk har behov for en metro, kan diskutereres ... Men måske vil København først føle sig som en rigtig, voksen hovedstad, når den har sin egen metro". Det handler aldrig kun om transport."

Fejlene: "Oliver Green er overbevist om, at København ved at satse på højteknologi undgår at begå den samme fejl som Amsterdam, der i 1970'erne byggede en metro, hvor der blev sparet for meget og på alle de forkerte steder. Den begyndte hurtigt at forfalde, og folk foretrækker i dag sporvognene.

Eller som Londons Docklands, hvor bystyret for at spare byggede en letmetro i stedet for en rigtig metrolinje. Banen var knapt færdig, før det stod klart, at den var håbløst underdimensioneret - og forstaden havde samtidig fået et andenrangs-image, fordi det ikke var en "rigtig" metrolinje værd", slutter avisen.
 

/ME - kilde: JyllandsPosten d. 12.10.2002


COWI undersøger ikke letbane i terræn

Videreførsel til DTU kan også gøres i terræn (18.06.02)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 01.03.14