COWI har ikke undersøgt letbane i terræn
02.04.03
COWI's korridorprojekt undersøger ikke letbanen i terræn igennem Lyngby.
Linieføring i Lyngby
COWI giver ikke nogen bud på en letbane i terræn, selv om
det er en mulighed for nytænkning.
Flaskehalsen ved viadukten kan fjernes og et ønske om at videreføre linien til DTU kan realiseres uden tunnelboring.
Efter at have set mange løsninger i europæiske byer vil vi mene at en god økonomisk løsning ligger lige for:
Viadukten skal nok skiftes ud
Flaskehalsen er koncentreret på stykket Engelsborgvej-Jernbanevej med viadukten
under banen og skal løses da, den i forvejen er for smal og lav til den nuværende
trafik.
Jernbanebroen bør udskiftes og hæves så den svarer til broen for omfartsvejen.
Det er den dyreste investering, men det sparer samtidig for et meget dyrere
tunnelanlæg.
For at skaffe plads til en 4. bilbane kan tilkørslen til Vinkelvej lukkes. En
dobbeltrettet cykelsti fra Buddingevejs østside føres op og igennem en ny cykel- og
gangtunnel under banen med adgang til perronner og videre til Stationspladsen og
Lyngby Torv. Gangtunnel der allerede er planlagt i anden sammenhæng.
Der etableres betonkanter for at bevare mest muligt af eksisterende ejendomme. Når
der laves fire bilbaner under den ny bro, og hvis letbanens fremkommelighed sikres
med synkroniserede lyssignaler, giver dette luft i trafikken til at busbanen kan frigives.
Letbanen kan føres sammen med den øvrige trafik til viadukten hvorefter den kører i eget tracé og
svinger til højre op på stationspladsen, der hvor S-busserne holder idag.
Således kan letbanen blive løsningen på flaskehalsen i Lyngby.
Helt ud til DTU
Videreførsel til DTU kan også gøres i terræn uden betydelige
fremkommelighedsproblemer. Letbanen, der må forventes at komme til at køre hvert
10. minut, kan evt. føres igennem Lyngby Hovedgade og Toftebæksvej.
Lyssignaler skal sikrer fremkommeligheden. Således vil en letbanevogn ikke genere
biltrafikken mere end en bus. Der er plads til stoppesteder både ved Magasin og
Storcentret hvor bilerne kan køre udenom.
Man kan benytte lejligheden til at gøre
Hovedgaden imellem Nørgårdsvej og Toftebæksvej bilfri, eller
generelt kun tillade ærindekørsel for bymiljøets skyld.
Alternativt kan letbanen føres ad Nørgaardsvej, Kanalvej, Toftebæksvej. Passage af
Nærumbanen er ikke noget teknisk problem. En senere samfærdsel med denne er
også en mulighed.
Tunnelanlæg er 3-4 gange dyrere
Argumentet med at tunnelanlæg er 3-4 gange dyrere end letbane i terræn taler for at
lade fremtidens offentlige trafik køre oppe i lyset og i stedet bruge penge til
viadukten.
Det er sjældent at se den store pengepung fremme når det drejer sig
om offentlig nærtrafik, så den vigtigste opgave bliver nok at sikre at korridorprojektet
overhovedet bliver til noget.
Københavns Amt kunne bl.a. tage et kik på de moderne
løsninger i de mellemstore europæiske byer som f.eks. Stockholm, Karlsruhe,
Bremen og Bielefeld. Succes får man kun af gode løsninger.
/Helge Bay
Bragt i "det grønne område" d. 18.06.2002
|