Letbaner.DK
 
Odense ændrer strategi i udbudsproces
Nyhed 00490  

Grønt tracé
Kommende grønt tracé i Odense
Visualisering: Odense Letbane

 

Odense ændrer strategi i udbudsproces

 
06.02.15
Kun et enkelt konsortium har meldt sig, hvilket får Odense til skifte spor i udbudsprocessen. Det giver letbanen større handlefrihed, og kan gavne danske virksomheder.

Det er godt købmandsskab, der har fået Odense Letbane til at dele opgaven med at bygge, levere og drive letbanen op i fire mindre entrepriser, skriver Odense Letbane. Interessen i markedet har nemlig ændret sig, siden strategien om at gå efter en totalentreprise blev lagt.

Odense Letbane har besluttet sig for at ændre strategien, når opgaven med at skabe og drive byens letbane skal udbydes til leverandører fra hele verden.

I stedet for at udbyde både anlæg af baneforløbet, levering af togsæt og drift af letbanen som én samlet entreprise, hvor et samlet konsortium med flere forskellige leverandører skal stå for opgaven fra A til Å, bliver den nu delt op i fire: Anlæg, transportsystemer, togsæt og drift.

Kun et enkelt konsortium har meldt sig

Valget om at skifte spor er truffet for at sikre, at budgettet for letbanen kan blive overholdt. Efter mange samtaler med markedets store aktører hen over vinteren står det klart, at flere tøver med at indgå i et konsortium, som kan give et samlet bud på Odense Letbane.

Tanken om at udbyde både anlæg, leverancer og drift i én samlet totalentreprise var, at det kunne minimere risici og være garant for en driftssikker løsning for Odense - fordi leverandørerne skulle påtage sig et fælles ansvar for i et konsortium om at bygge, levere og drive letbanen.

Siden har en række af de store aktører dog tilkendegivet, at den samlede entreprise i et konsortium er forbundet med for stor en risiko for dem - især fordi gevinsten ved et relativt lille udbud som Odense Letbane ikke står mål med risikoen.

Odense Letbanes har foretaget en massiv, opsøgende indsats hos aktørerne. Men indtil videre har kun et enkelt konsortium af virksomheder tilkendegivet, at det har til hensigt at komme med et bud på letbanen.

Giver letbanen større handlefrihed

- At der kun kommer ét bud er noget, vi for alt i verden vil undgå. Vi anslår, at det kan gøre projektet op til 45 procent dyrere, end hvis der er andre bud i puljen. Ved at splitte entreprisen op, tror vi på mindst tre-fem bud inden for hver af de fire entrepriseopgaver, så der kommer omkring 20 bud i alt. Derfor ændrer vi nu strategi.

Det handler ganske enkelt om godt købmandsskab, for maksimal konkurrence vil give den skarpeste pris, slår letbanechef Mogens Hagelskær fast og fortsætter:

- Derudover giver opsplitningen i fire entrepriser os den fordel, at vi direkte styrer de enkelte opgaver, ligesom det giver os større valgfrihed. Vi kan for eksempel vælge lige præcis dét tog, vi allerhelst vil have, fordi vi ikke skal vælge en samlet pakke.

Kan gavne danske virksomheder

At udbuddet bliver splittet op i fire vil også gøre det lettere for interesserede leverandører at byde ind på opgaverne, fordi de kan nøjes med at involvere sig i det, de har ekspertise i. Det glæder borgmester Anker Boye (S).

- Det kommende byggeboom i Odense skulle også gerne komme de fynske virksomheder og de dygtige, fynske ledige til gode. Det positive ved at dele den samlede entreprise op er, at det gør det nemmere for danske virksomheder at byde ind.

I stedet for at skulle finde sammen med store og internationale spillere i et konsortium kan virksomhederne nu byde ind på de forskellige enkeltopgaver, siger borgmester Anker Boye (S) og slutter:

- Det er vigtigt at slå fast, at det, der skal bygges, er det samme - der flyttes kun rundt på ansvaret for de forskellige opgaver. Vi skal stadig have den bedst mulige letbane til prisen. Og det kan vi få, fordi Odense Letbane nu udviser rettidig omhu.

Det er stadig forventningen, at letbanen står klar til drift i 2020, samt at budgettet på 3 mia. kroner bliver overholdt, slutter Odense Letbane.

/HB


Relaterede nyheder:

Odense letbane med i finanslov

Jubel i Odense:
Staten giver 1,1 mia kr. til letbaneprojekt. De resterende 1,3 mia finansieres lokalt.
(01.12.13)

Odense som miljøby

Miljøskabende byudvikling med letbanen som vækstgenerator vil gøre byen attraktiv. (13.04.12)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
 

Læs mere her:

Letbane-gigant: Vi var klar med bud i Odense
(fyens.dk 26.02.15)
LOV om Odense Letbane
(Folketinget 19.02.15)
Letbanebyggeri: Sådan bliver du påvirket
(Odense 13.02.15)
Letbanen afholder infomøder forud for ledningsflytninger
(Odense 13.02.15)
Letbane i Odense opdeles i 4 entrepriser
(Odense 06.02.15)
Bestyrelse for letbane godkendt
(Odense 06.02.15)
Odense Letbane: Toppolitikere blæste på ekspert-råd
(Fyens 03.02.15)
Politiker til eksperter: Nej til busser før biler
(Odense 03.02.15)
Flere skal byde på letbanen
(Odense 31.01.15)
Boye om letbane: Fornuftigt at sadle om
(Odense 30.01.15)
Letbane: Større risiko eller 45 procent dyrere
(Odense 29.01.15)
Trafikafviklingen på plads for letbanens første fire etaper
(Odense 28.01.15)
Letbane til 3 milliarder i Odense et skridt nærmere
(Odense 28.01.15)
Letbane: Ingen lukning af Østre Stationsvej, Odense
(TV2 Fyn 21.01.15)
Østre Stationsvej lukkes ikke i Odense
(fyens.dk 21.01.15)
Se billederne:
Sådan kommer Odense Letbane til at se ud

(Odense 20.01.15)
Letbanen skifter spor i udbudsproces
(Odense 05.02.15)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold