Gladsaxe og Lyngby-Taarbæk kommuner
Penge fra betalingsringen
20.12.11
”Gladsaxe og Lyngby kommuner vil have del i indtægterne, hvis betalingsringen om København
realiseres” skriver UgensErhverv.dk
Gladsaxe og Lyngby-Taarbæks borgmestre Karin Søjberg Holst og Søren P. Rasmussen ønsker, at indtægterne skal
bruges til at udvikle infrastrukturen i hele hovedstadsområdet. Derfor opfordrer de til samarbejde om forslaget,
og til hvordan pengene fra en evt. betalingsring bør bruges til vækst og mobilitet i hele hovedstadsområdet.
De to borgmestre har sammen udarbejdet et forslag til, hvordan pengene fra en betalingsring kan udvikle den
kollektive trafik i hele hovedstadsområdet.
Forslag til fremtidige linjeføringer
Borgmestrene har tre konkrete forslag til, hvordan den kollektive trafik i hovedstadsregionen kan forbedres.
Det første forslag går ud på at etablere en forbindelse til Ny Ellebjerg og videre mod Hvidovre Hospital og
Brøndby Stadion. Det andet er en forbindelse mellem Nørrebro Station til Brønshøj-Husum og videre til
Herlev Hospital og Gladsaxe trafikplads. Det tredje forslag er en forbindelse mellem Nørre Campus,
Metro cityringen, Gentofte Hospital, Lyngby og Danmarks Tekniske Højskole.
Dermed er forslaget næsten på linje med Region Hovedstadens udviklingsplan 2008, hvor man foreslår en letbane
mellem Nørrebro station og Herlev, samt en letbane mellem City/Metro cityringen og Lundtofte. Dertil kommer
Valby lokaludvalgs forundersøgelse af en letbane gennem Valby til Hvidovre Hospital, som er sendt til Københavns kommune.
Vækst i Hovedstadsområdet
Med en årlig tilvækst på 10.000 nye beboere i Københavnsområdet ser de to borgmestre den kommende letbane på
28 km. mellem Lundtofte og Ishøj som et godt eksempel på et projekt, der understøtter denne udvikling.
Analyser viser, at letbanen vil flytte 65.000 passagerer i døgnet. Det vil resultere i, at et område svarende
til hele det indre København fremover vil blive stationsnært for en investering på 3,7 mia.kr.
Derfor peger de to borgmestre på, hvor vigtigt det er, at få planlagt en sammenkobling af hovedstadens infrastruktur
til gavn for væksten og udviklingen i hele hovedstadsregionen.
Investering i afværgeforanstaltninger
Begge borgmestre understreger samtidig, at beboerne i omegnskommunerne og borgerne lige uden for ringen ikke både
må belastes for at køre deres børn i skole, og samtidig lide under øget trafik og parkerede biler. Derfor er det
vigtigt, ar der investeres massivt i afværgeforanstaltninger. Det er vores klare overbevisning, at jo mere vi står
sammen om udviklingen i vores region, jo stærkere står vi, slutter Søren P. Rasmussen.
Letbaner.DK hilser dette initiativ velkommen. Hvis det skal kunne realiseres mest økonomisk og inden for en
overskuelig fremtid, bør det være en løsningsmodel, der naturligt kan samkøres med Ring 3 letbanen, idet alle
tre forslag har direkte forbindelse til Ring 3.
ME/
Relaterede nyheder:
|