Maksimal udnyttelse af investeringer
Fremtiden presser sig på. Letbaner kan anlægges på den halve tid af en metroløsning og vil dermed langt hurtigere være til
gavn for borgerne. Anlæg af letbaner, koster ca. 200 mio. kr. pr. km - eller under 1/7 af metro og er dermed væsentligt
billigere at anlægge. Letbaner kan anlægges etapevis og har samme kapacitet, komfort og rejsehastighed som metro.
Letbanelinjen langs Ring 3 mellem Lundtofte og Ishøj, er nu besluttet og igangsat. Den vil tiltrække arbejdspladser, skabe
mere plads på vejene og være det første skridt hen imod visionen Loop City, der vil gøre det attraktivt at bo på Vestegnen.
Sidste år voksede indbyggertallet i København med 10.000. Med den stigningstakt er det vigtigt, at man får anlagt et net
af kollektiv trafik på skinner i form af miljøvenlige letbaner, som tilbringerlinier til den nuværende metro og den
kommende metrocityring i løbet af en kort årrække.
Dette forslag er ment som et centralt bidrag til at skabe fremtidens grønne bytrafik i gadeplan i Storkøbenhavn,
baseret på udenlandske erfaringer med letbaners kvaliteter som bylivsgeneratorer i tæt sammenhæng med andre baner.
Kodeordene er vækst, byliv, mobilitet, bæredygtig udvikling, bedre miljø og livskvalitet.
Letbanekonceptet er nu en naturlig del af den kollektive trafik i ca. 200 byer i Europa, og det har vist sig at være
et højklasset moderne transportmiddel, der er et attraktivt alternativ til bilen.
Passagerprognosen for Nordens nyeste letbane i Bergen, der åbnede i juni 2010, var på 23.000 daglige passagerer. Allerede
fem måneder efter åbningen befordredes over 35.000 passagerer dagligt.
ME/
Hele folderen kan hentes her...
Printes bedst i A3 (2-sidet farveprint)
Relaterede nyheder:
|