IC4 tog i Skanderborg
IC4 analyse offentliggjort
08.11.11
IC4 kan overleve, men IC2 bør skrottes skriver Atkins i den nyligt præsenterede analyse for Transportministeriet.
Konsulentfirmaet Atkins har gennemført en uafhængig gennemgang af IC4-projektet. Atkins’ jernbaneeksperter vurderer, at IC4-projektet bør videreføres og toget – med tiden – indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Der er ifølge Atkins primært 3 årsager til, at IC4-projektet ikke bør stoppes:
1.Grundelementerne i IC4-toget vurderes at være sunde, og de tekniske problemer med IC4 kan løses.
2.Der eksisterer reelt ikke alternativer til IC4.
3.IC4-toget er – selv når det tages hensyn til omkostningerne med at færdiggøre toget – et billigt tog.
Atkins’ undersøgelser peger imidlertid også på, at der i dag er en lang række tekniske problemer med IC4-toget – bl.a. med døre, aircondition, kobling, bremser m.v. – som samlet betyder, at passagererne i dag oplever et togprodukt med IC4, som ikke er tilfredsstillende. Der udestår således et betydeligt arbejde for DSB, før IC4-toget kan indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt.
Atkins’ gennemgang af IC4-projektet, Transportministeriets analyse af alternative materielstrategier og et uddybende notat vedr. de gennemførte undersøgelser kan læses på Transportministeriets hjemmeside.
Transportminister Henrik Dam Kristensen udtaler:
"Jeg er tilfreds med, at vi nu har fået de eksterne eksperters ord for, at IC4-togene vil kunne bringes i anvendelse. Det er godt for passagererne, fordi vi i dag reelt ikke har noget alternativ til IC4-togene. Jeg er dog – ikke mindst på de mange togpassagerers vegne – ked af, at indsættelsen af velfungerende IC4-tog ikke er lige om hjørnet", fremgår det fra en pressemeddelelse på Transportministeriets hjemmeside.
Bladet Ingeniøren stiller spørgsmålstegn
Atkins-rapporten om det skandaleramte IC4-tog har fundet vej til udlandet, hvor den udløser forbløffelse blandt eksperter.
I Tyskland har professor. dr.ing. Markus Hecht, direktør på Institut for Land- og Søtrafik ved Technische Universität i Berlin, studeret rapportens konklusioner i selskab med erfarne kolleger. Og tyskerne er ikke begejstrede for det, de læser.
I samtale med Ingeniøren beskriver Markus Hecht indholdet som svært begribeligt, selvmodsigende og stedvist foruroligende. Professoren er frem for alt chokeret over, at Atkins tør kalde IC4 et grundlæggende sundt tog, der repræsenterer 'value for money', skriver bladet Ingeniøren
Gå til presselinks øverst i højre spalte.
/HB
Relaterede nyheder:
|