Aarhus letbane mulige udbygninger, klik for større.
Opbakning til Aarhus etape 2
28.10.11
Efter åbningen af Aarhus Letbanes 1. etape, skal arbejdet fortsætte med op til 3 udbygninger, som kan påbegyndes
inden år 2020.
Aarhus Byråd vedtog d. 09.06.11 et kommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse og miljørapport fra 2010 for
letbanens 1 etape.
Vedtagelsen betyder, at politikerne har godkendt at reservere de nødvendige arealer for letbanens etablering, så
der kan køre letbanetog fra Aarhus H over Nørreport, Randersvej, Skejby, Lisbjerg og Nye til Lystrup. Det betyder
ligeledes, at letbanen bliver indpasset i kommunens øvrige planlægning, og de overordnede hensyn, som skal varetages.
Sideløbende med etape 1 arbejdes der på at fastlægge, hvilke af de 11 mulige udbygningsetaper som skal være letbanens etape 2. Der ses nærmere på et forslag til 3 af de mulige letbanelinjer, der eventuelt kan blive en realitet efter åbning af etape 1.
Der er fuld opbakning iblandt Letbanesamarbejdets parter til de udbygningsetaper, som Letbanesekretariatet har prioriteret, som de mulige efterfølgere til letbanens 1. etape. Det er sket, efter at de 8 kommuner, som er med i Letbanesamarbejdet, har behandlet en indstilling fra Letbanesekretariatet.
Visualisering: Nørrebrogade, Aarhus. Kilde: C.F. Møller
Det betyder, at alle samarbejdets parter (regionen og de 8 kommuner) har tilsluttet sig, at Letbanesekretariatet i 2011 udarbejder et udspil om den kommende letbaneudbygning i Østjylland, hvori den samlede vision præsenteres. Derudover har alle parter tilsluttet sig, at udspillet indeholder undersøgelser af følgende udbygningsetaper, hvor det med baggrund i en indledende screening har vist sig realistisk at påbegynde arbejdet med INDEN år 2020:
|