Odense ønsker penge til sporvogne (TV2 Fyn 06.10.11)
Udstilling om Odense letbane
06.10.11
På Danmarks Jernbanemuseum i Odense vises en jubilæumsudstilling i perioden 6. – 31. oktober
”Fra sporvogn til letbane”
Odense er i rivende udvikling, og letbanen er et centralt element i byens fremtidsplaner. I anledning af 100 års
jubilæet for Odense sporveje lægger Danmarks Jernbanemuseum hus til en særlig jubilæumsudstilling om de gamle
Odense sporvogne og deres moderne pendant, letbanen.
I Odense kørte forløberen for letbanen, nemlig de gammeldags sporvogne indtil 1952. På udstillingen kan man i ord
og billeder få et tilbageblik, og der udstilles blandt andet gamle Odense sporvogne.
Odensevogn udstillet på Jernbanemuseet, foto: John Fredy
Fremtidens krav til infrastrukturen
Over de næste 10 år investeres 18 mia. offentlige kroner i Odense med et nyt supersygehus, en letbane, en forsker- og videnpark, et nyt byområde omkring den centrale Thomas B. Thriges Gade, samt et nyt havneområde.
Det skal skabe arbejdspladser og uddannelser, så Odense er et attraktivt sted at studere, bo og arbejde.
Det vil stille store krav til byens infrastruktur, og derfor vil den nye letbane spille en helt central rolle i dette udviklingsperspektiv. En letbane er kollektiv trafik i høj kvalitet. Den tilbyder god komfort og korte rejsetider, og frem for alt er den et miljøvenligt, bæredygtigt transportmiddel og et attraktivt alternativ til bil og bus.
Visualisering af Odense Banegårdscenter
Følg planerne for Odenses nye letbane
På jubilæumsudstillingen vil man kunne orientere sig om fremtiden i kommunens letbane-planer i en plancheudstilling om letbanen, som viser hvordan den vil blive en naturlig del af byrummet. Der er også særudstillinger fra letbane-leverandørerne Siemens og Bombardier.
Mens familierne i Odense kan orientere sig om byens fremtidsplaner, er der en konkurrence til børnene om, hvem der kører med Odenses nye letbane.
I 2011 – 2013 skal der udarbejdes et kommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse og miljørapport for letbaneprojektet. Det sker i et samarbejde mellem Odense kommune og Transportministeriet, og borgerne vil blive inddraget i idéfasen.
Nordiske erfaringer
En tilsvarende letbane er indviet i Bergen i 2010, og allerede et halvt år efter etableringen har letbanen været en overvældende succes.
Inden driftsstarten på denne 10 km lange letbane havde selskabet Bybanen A/S i Bergen forventet, at omkring 23.000 passagerer ville benytte banen dagligt, men ca. 5 måneder efter indvielsen kunne selskabet glæde sig over, at passagertallet var steget til omtrent 36.000 passagerer om dagen. Det har medført flere afgange, samt at vognene får monteret et ekstra led på midten, således at hver letbanevogn i fremtiden kan medtage 300 passagerer.
Bergen letbane
Det er erfaringer, som Odense vil drage nytte af, ligesom man følger letbaneudviklingen i det øvrige Europa. Odenses venskabsby Norrköping i Sverige (87.000 indbyggere) har to letbanelinier, som løbende udvides, selvom byen er godt halvt så stor som Odense (167.000 indbyggere).
"En letbane er kollektiv trafik i høj kvalitet. Den tilbyder god komfort og korte rejsetider, og frem for alt er den et miljøvenligt, bæredygtigt transportmiddel og et attraktivt alternativ til bil og bus."