Letbaner.DK
 
Vent med bompenge
Nyhed 00399  

Ring 3 visualisering fra Projekt Basisnet, HT+Trafikministeriet
Tidlig Ring 3 visualisering (1999)

 

Vent med bompenge

 
19.07.11
Berlingske har haft en debat om bompenge i København blandt læserne, og Letbaner.DK havde følgende indlæg i avisen den 8. juli som dagens brev:

En artikel i Berlingske den 6. juli om bompenge omtaler, at danskerne er delt i spørgsmålet.

Tilhængerne peger på, at f.eks. Stockholm og London med succes har indført bompenge, men fælles for disse to byer er, at den kollektive gadetrafik sidder fast i bilkøerne. I disse byer vil man altså begrænse biltrafikken med ekstra afgifter.

I mange byer i Europa har man fundet en anden løsning. Her vil man også begrænse biltrafikken, men i stedet for afgifter har man investeret i kollektiv skinnetrafik. I ca. 200 byer i Europa har man nu miljøvenlige letbaner, og mange byer satser på yderligere udbygning for at få et fintmasket letbanenet, der tiltrækker bilisterne.

Erfaringerne viser, at biltrafikken falder i løbet af kort tid med 20-30%, hvor letbaner afløser buslinier. Derved opnår man det samme som med en betalingsring. Men man giver bilisterne en miljøvenlig alternativ transportmulighed i stedet for en ekstra afgift. Endvidere har en letbane den samme kapacitet som seks vejbaner. Dermed bliver der bedre plads til de bilister, der er afhængig af at skulle bruge bilen i hverdagen, og de ca. 10.000 nye borgere, som forventes at bosætte sig i København hvert år i de kommende 10 år.

Letbanen på Ring 3 er nu vedtaget, og forventes at blive taget i brug nogenlunde samtidig med Metrocityringen. Gladsaxes borgmester og formand for Ringby- og letbanesamarbejdet Karin Søjberg Holst forventer, at Ring 3 letbanen kommer til at danne skole for en videre udbygning af hovedstadens kollektive transportnet med flere letbane-etaper i årene fremover. Også Region Hovedstadens udviklingsplan fra 2008 har medtaget flere letbaneliner fra Ring 3 letbanen mod City med forbindelse til Metrocityringen.

Derfor bør man vente med at vurdere indførelse af bompenge, før man ser effekten af disse nye trafikinvesteringer i København.

/Morten Engelbrecht


Relaterede nyheder:

Bompenge på vej mod Danmark?

Ikke bare det økonomiske aspekt vil være en stopklods for bompengene. Alternativerne for bilisterne mangler.
(10.01.06)
   

"Derfor bør man vente med at vurdere indførelse af bompenge, før man ser effekten af disse nye trafikinvesteringer i København"

/Morten Engelbrecht

 
 

Læs mere her:

Betalingsring er dyrest for de lavtlønnede.
(Berlingske 31.08.11)
Betalingsring vil forvandle København til en middelalderby.
(Ingeniøren 26.08.11)
Tænk grønt i trafikken
(om betalingsring).

(Århus 24.08.11)
Danske storbyer vokser eksplosivt
(Berlingske 18.07.11)
Bompenge vil ramme lønmodtagerne
(Berlingske 06.07.11)
Bompenge er til fordel for Københavnerne
(Din By 01.06.11)
Betalingsring kan koste pendlere 18.000,-.
(DR P4 Kbh. 23.05.11)
S og SF: Bompenge og billigere kollektiv trafik.
(Berlingske 17.05.11)
Venstre raser mod røde bompenge.
(Frederiksborg Amts Avis 23.05.11)
Århus vil have bompenge.
(Århus 06.02.10)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold